… de zin en onzin van social media

Het gebeurt regelmatig, vooral op verjaardagen grappig genoeg, dat ik in gesprek raak met iemand die, nadat ik heb gezegd dat ik advies geef over het gebruik van social media, een heel negatief verhaal begint te houden daarover. Waar het op neerkomt, is dat zij het dan onzin vinden, zinloos tijdverdrijf, ‘iedereen zet alles op Twitter’, Facebook zorgt ervoor dat je niets nieuws te vertellen hebt als je elkaar in real life spreekt, en LinkedIn is een doelloze kaartenbak aan visitekaartjes waar je toch niks uit kunt halen (ja echt, dat zeggen mensen…).

Ik zou mijzelf niet zijn als ik daar toch even op in ging, ook al weet ik af en toe dat het totaal geen zin heeft. Gelukkig zijn er ook steeds meer mensen die wel het nut inzien van het gebruik van social media, maar ik vind het nog steeds vreemd als een student die bijna is afgestudeerd zegt dat LinkedIn onzin is, want ‘ik vind vast wel een baan, en anders begin ik er als dat niet lukt, dan nog wel een keer aan’. Alsof je de ene dag begint en de volgende dag een baan/klus/handige tip uit haalt. Soms kan dat ja, maar meestal moet je er toch in investeren in je netwerk, en haal je er pas op langere termijn iets uit. Zo heb ik mijn huidige parttime baan via LinkedIn gevonden bijvoorbeeld, en zorg ik ervoor dat ik de dag na een event, alle mensen die ik er heb ontmoet opzoek op LinkedIn. Je weet maar nooit wat eruit komt!

Facebook kan erg handig én leuk zijn; handig omdat ik meerdere ZZP’ers ken die geen website willen of kunnen betalen, en wel een mooie Facebook-pagina hebben waarin ze zichzelf en hun dienst voorstellen (zie vorige blogpost hierover). Ze geven tips, maken contact met potentiële klanten en reageren op anderen; zo zijn ze online aanwezig zonder dat dat veel geld kost. En leuk omdat je met mensen in contact komt die je in real life misschien niet vaak zou spreken, en misschien wel oude bekenden weer tegenkomt. Natuurlijk komt het nu regelmatig voor dat ik op een feestje zit, en iemand me iets vertelt, dat ik dat al op Facebook heb gelezen een paar dagen ervoor. Maar is dat zo erg? Ik vind het wel leuk om af en toe de eersten te zijn die iets weet 😉

Het klopt dat sommige mensen last hebben van het idee dat alles wat ze meemaken op Twitter moet worden gezet. ‘Goedemorgen’, ‘lekker even ontbijten’ en ‘twexit’ elke dag wordt op den duur irritant (of eigenlijk meteen al…). Maar ik haal juist veel interessante informatie van Twitter af, en plaats daar ook dingen waarvan ik denk dat anderen daar iets aan hebben.

Elkaar helpen door een vraag te beantwoorden, zo af en toe een leuke discussie, en een mooie foto plaatsen… Zo wordt de wereld een klein beetje mooier. Ik ken bijvoorbeeld mijn websitebouwer en degene die mijn Algemene Voorwaarden heeft gemaakt via Twitter, en ik houd veel contact met een aantal mede-ZZP’ers. Zo houden we elkaar op de hoogte en spreek je elkaar regelmatig, zonder elke keer af te moeten spreken.

Wat vind jij van deze hele discussie? #benieuwd

One thought on “… de zin en onzin van social media

  1. Hey Maaike,

    Ik ga volledig akkoord met wat jij schrijft. Maar de sleutelwoorden zijn: lange termijn, goed gebruik en moeite. Ik vrees dat de meeste ZZP’ers, wat hun sector ook moge zijn, maar moeilijk kunnen geloven dat enkele minuten sociale media per dag voldoende kunnen zijn om op lange termijn er voordeel uit te halen. En zij die ermee beginnen vragen zich net iets te snel af of het wel zin heeft.

    Maar het kan ook op kortere termijn. Ik heb nog niet meteen nieuwe klanten gevonden op sociale media (al valt dat moeilijk te controleren), maar ben wel in contact met collega-ZZP’ers. Zo voeren we (Nederlandse en Vlaamse vertalers) elke vrijdag via Twitter een gesprek over een bepaald sectorgerelateerd onderwerp. En er is ook een internationale hashtag waarmee vertalers over de hele wereld elkaar op de hoogte houden over interessante zaken. Je leert nog wat bij zo!

    Dus sociale media zijn zeker en vast een must, zolang je ’t op een goede en efficiënte manier doet en je je werk er niet door verwaarloost natuurlijk 😉

Wat vind jij?

