… wat een coach je kan leren

Een tijdje terug las ik op Twitter een paar berichtjes (los van elkaar) over (het nut van) coaching op het gebied van ondernemen. Natuurlijk ben ik niet zomaar aan het avontuur van comma-M begonnen; ik heb er goed over na gedacht, heb van tevoren wat plannetjes gemaakt, erover gelezen en gepraat, gekeken naar eventuele kosten en opbrengsten… en ben toen ook maar gewoon iets gaan DOEN. Want dat is ook belangrijk; je kunt wel allerlei plannen maken en de beste ideeën hebben, maar zonder actie blijft het op de plank liggen.

Maar het idee van een onderneem-coach, die van buiten je eigen bedrijf ernaar kijkt en ziet wat er verbeterd kan worden op het gebied van bijvoorbeeld marketing, financiën, acquisitie, presentatie-technieken of imago, kan erg handig zijn. Daar heb ik me dan de laatste tijd ook in verdiept. En door die berichtjes op Twitter moest ik er weer aan denken. Sommigen vinden dat je alles zelf moet kunnen of doen (dat is wel een heel verschil denk ik), anderen hebben er simpelweg het geld niet voor, of ze vinden dat alles in boeken en op internet te lezen is (er zijn inderdaad ook veel goede boeken en fantastische blogs om je bedrijf beter te maken, weet ik uit ervaring)…

Zelf ben ik in september vorig jaar begonnen met de leergang Online Communicatie & Social Media, waar ik nog meer heb geleerd over mijn vak. Ook leerde ik daar andere mensen kennen die me dingen hebben geleerd (en waar ik gewoon veel lol mee heb gehad, ook belangrijk!). Ook heb ik een presentatie-cursus gevolgd, en heb ik me eergisteren opgegeven voor een e-course over marketing en acquisitie. De eerste les zit al in mijn inbox, ik ben er erg benieuwd naar.

En is het het geld waard? Natuurlijk kost advies vaak geld op de een of andere manier (slecht advies kost je namelijk ook geld…), dus is die investering het geld waard? Tot nu toe zeker; ik heb veel geleerd, wat ik direct of later toe kan passen. Ook krijg ik weer andere tips van de mensen die ik erdoor heb leren kennen; interessante boeken of websites die ik maar eens moet bekijken, mensen die ik écht moet volgen, enz enz.

Ik ga trouwens niet over één nacht ijs als ik een cursus wil volgen; ik ga eerst goed na of het echt iets voor me is en denk er nog eens over, zodat ik er een goede mening over heb gevormd. Op die manier heb ik voor mezelf het idee dat het een goed doordachte beslissing is. Gemoedsrust is ook wat waard, vooral als het om geld (en tijd) gaat…

Hebben jullie tips voor me voor coaching, boeken of interessante mensen die ik moet gaan volgen?

2 thoughts on “… wat een coach je kan leren

  1. Hoi Maaike, wat echt de moeite waard is: handboek voor transactionele analyse. Een aanvullende cursus zou de theorie verduidelijken. Het is boeiende materie wanneer je mensen en groepen begeleidt. Gericht op versterken van autonomie, spontaniteit en authenticiteit. Cursussen kun je op verschillende plekken volgen: phoenixopleidingen of de TA academie. Ik heb er erg veel aan gehad en gebruik het dagelijks, thuis en in trainingen. Leuk dat je de presentatietraining als waardevol hebt ervaren. Groet,
    Sylvia Valkenburg

  2. zoals je al (face-to-face) zei: ik zal bij deze blog niet veel kunnen opmerken.. en dat klopt:p Ik heb veel mooie boeken, helaas niet over coaching oid. Tenminste, niet buiten het hulpverlenersstraatje:)

    Veel succes met alle cursussen, jij komt er echt wel!

Wat vind jij?

