… dat sociale media uiteindelijk werken zoals jij ze zelf behandelt

Gisteren publiceerde ik het eerste deel van het interview met Jojanneke van den Bosch. Hier volgt deel 2!

– Wat vind jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Wat ik boeiend, leuk en interessant vind, is dat sociale media uiteindelijk werken zoals jij ze zelf behandelt. Sociologisch is het ook uitermate boeiend. Buiten het feit dat de menselijke aard steeds meer een vanzelfsprekendheid wordt in deze media (je merkt dat men zelf manieren vindt om bepaalde emoties of eigenschappen kwijt te kunnen in communicatie met anderen op platforms), vind ik het bijzonder dat je zelf je werkelijke wereld (dus niet een soort slap aftreksel als Second Life) vertaalt naar een geïntegreerd online bestaan. Dat dan ook écht hetzelfde is, online en offline gaan steeds meer in elkaar over. Wacht maar af, over een jaar of vijf is het buitengewoon retro om terug te denken aan ‘die tijd dat men nog ‘online’ zei’.

Ik vind niet zoveel ‘niet leuk’ aan sociale media. Ja, geautomatiseerde dm’s, daar heb ik echt een broertje dood aan. Iets anders: ik merk ook dat je als early adopter echt een lange adem moet hebben. Dat irriteert me met enige regelmaat, maar ik realiseer me ook dat dat voor 100% procent bij mij ligt; een ander kan hier niet zoveel aan doen. Voorbeeld: ik heb zeven jaar met Schaatsreporter.nl gepraat met schaatsprofessionals, in de hoop dat zij zélf hun individuele ervaringen zouden delen. Op een vroege online Jan Bos en een al vlot Facebookende Stean Groothuis na blééf ik maar wachten en wachten en vragen… totdat de koek gewoon op was. Ik dacht net voor de Olympische  Spelen in Vancouver: Ze Gaan Het Gewoon Echt Niet Meer Doen. Ik was verbijsterd en zo moe en verdrietig, dat ik met Schaatsreporter stopte. Je raadt het al: tijdens en na de Spelen waren de schaatsers ‘ineens’, *ploep!* aan het twitteren. Tof naturlijk! Maar tja, toen had ik mijn besluit al genomen. Het Was Goed Zo; tijd voor nieuwe dingen. Wat ik ook irritant vind: doordat ‘iedereen’ inmiddels op Twitter zit (in maart 2007 was het nog een knusse huiskamer, zeg maar), merk ik dat ik boodschappen voorzichtiger breng; steeds vaker moet ik een grap uitleggen. Dat is in een gewone huiskamer al vervelend, maar in Twitterland is dat net zo. Dan krijg ik wel #rollende #oogbollen.

– Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media? Ik geloof niet in ‘de beste’ of ‘heel slecht’. Ik denk liever in termen als ‘dit werkt’ of ‘ik geloof in hoe hij/zij dit doet’. Doorgaans zijn dit mensen die dicht bij zichzelf blijven in hun professionaliteit en tegelijkertijd echt unieke dingen doen. Zoals Michiel Berger (@michielb). Echt, give the guy a medal. Waar ik minder in geloof, zijn zelfbestempelde online goeroes die bijvoorbeeld  adviseren je twitteraccount uit te besteden aan bureaus. Omdat er een businessmodel achter zit. Dan denk ik: omdat het een businessmodel is, wil dat nog niet zeggen dat het deugt. Ethisch niet, commercieel niet, sociaal niet. En ik vind wel dat je dat als professional zou moeten willen. Deugen.

– Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom? Trots, trots? Eh, nou als ik iets mag noemen, dan kies ik mijn Leergang Online Communicatie & Social Media voor communicatieprofessionals. Het is de allereerste (en tot nog toe enige) leergang die voor 90% gebaseerd is op e-learning, met additioneel daaraan vier in real life events. Cursisten leren samen online, zonder hun individuele leerdoelen uit het oog te verliezen. Er zit een ingebouwde community in de digitale leeromgeving, waarmee cursisten onderling kunnen helpen en ervaringen delen. De gesprekken vinden plaats bij exact de betreffende opdracht of onderwerp. Ik geef hen een stukje van mijn achttien jaren internetervaring – en daarmee een stukje van mezelf.
Ze leren de basics van het hele proces van online strategie, via social media plannen maken naar succesvolle implementatie en praktisch werken met online platforms. Een paar cursisten zeiden tegen me: “Als ik de e-learning lessen volg, is het net alsof je gewoon bij mij aan de koffietafel zit, maar ik leer wel superveel zonder dat het als leren voelt.’ Dat vind ik een compliment dat me echt diep raakt. Die lage drempel, dat ‘dichtbij iemand zijn’, is me veel waard. Dit najaar start de vijfde editie alweer. Daar ben ik best trots op. Het is hard werken, maar it’s a labour of true love.

– Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is? Sociale media zijn het heden en zijn steeds meer alomtegewoordig. Je zou kunnen zeggen dat het naïef is om te denken dat deze media niet de toekomst zijn; maar ik denk dat het inzicht vanzelf wel komt. De één ziet het alleen eerder dan de ander. Give it time. Daar ben ik van nature niet goed in, story of my life. 😉

Blijf jezelf als je online communiceert. Mensen voelen steeds meer en beter aan of je anders bent of doet dan je normaal bent – of dit nu offline of online is. Het gevoel voor authenticiteit groeit steeds meer in mensen en online communicatie. Gelukkig maar. En  nog iets: Het Gaat Niet Om Wat De Nieuwste Hipste Tools Zijn. Het gaat erom wat je wilt bereiken, waar degenen online zijn met wie jij je wilt verbinden. En wat jij vervolgens communicatief doet om op een gezonde manier in contact met hen te blijven. En ik wens mensen toe dat ze zichzelf soms even net iets minder serieus nemen dan soms overkomt in sociale media. De Lol Is Ook Wat Waard!

4 thoughts on “… dat sociale media uiteindelijk werken zoals jij ze zelf behandelt

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

Wat vind jij?

