… de apenkooifactor in social media

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het negende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat, Tineke Rijnen van Avenir, Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk en Nanda Suwargana van KVK Hallo!.

Sinds september 2011 volg ik de E-learning leergang Online Communicatie en Social Media. Deze is bedacht door Jojanneke van den Bosch (@Jojanneke), die ik hieronder interview (in twee delen, morgen deel twee!).

– Sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Jojanneke 1.0)?
Sinds 1994 ben ik online actief. Niet alleen surfend, maar ook in development. Ik studeerde van 1993 tot 1998 grafisch en interactief ontwerpen aan de Rotterdamse kunstacademie. Keurig afgestudeerd overigens. Mijn eerste vriendje leerde me html’en in 1994. Ben ‘m er nog steeds dankbaar voor. Hij ontwikkelt tegenwoordig trouwens games in Japan. Sinds 2002 blog ik. Ooit vanuit de behoefte om mijn columns over actualiteiten ‘ergens’ te kunnen plaatsen en verbinding te vinden met andere ervaringdelers. Na anderhalf jaar besloot ik uitsluitend nog over langebaanschaatsen te schrijven. Gewoon omdat ik daar zin in had. Voor de lol. Want toen ik 26 was kwam ik erachter dat ik best verdienstelijk kon schaatsen. Dus dat waren eh, twee extatische nanoseconden van puur geluk. Een zinderende droom van vliegen over het ijs. Tja.
De frustratie van het te-oud-zijn-voor-schaatscarrière besloot ik een positieve wending te  geven: andermans ervaringen met professioneel schaatsen zou ik delen. Met een hoge apenkooifactor toog ik gewapend met videocamera in mijn schaatspak en Nokiaatje naar menig ijsbaan, speurend naar het ouderwetse Ard-en-Keessiegevoel – maar dan zichtbaar op internet. Schaatsreporter.nl was geboren. Binnen anderhalf jaar stond ik in Google boven Sportweek en het AD met mijn eindtijdvoorspellingen,  interviews, verslagen en nieuws-naast-het-nieuwsblogposts. Puur ontspannen plezier met passie voor schaatsen en schaatsers. Blijkbaar vonden mensen het leuk. Ik zag de virale en communicatieve kracht ervan. I breathe online and love it.

– Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Begin april 2006, toen ik voor mezelf begon, maakte ik de slag naar zakelijk bloggen en online communicatie. Niets met schaatsen overigens. Wel met internetontwikkelingen in communicatie, online strategie, online trends en ontwikkelingen (zoals bloggen, en sinds maart 2007 ook over Twitter [zie hier en hier] en andere gerelateerde topics). Mijn blogposts over bloggen, Twitter en (andere) sociale media uit de beginperiode worden nog steeds gelezen, zie ik in mijn statistieken.
In 2007 ging ik naar New York voor wat diepere kennisdeling met marketing- en softwareprofessionals daar. Ik deed er meer kennis op dan twee jaar RSS-feeds doorscrollen hadden opgeleverd. Begin 2007 ontwikkelde, ontwierp en verzorgde ik de eerste corporate blogs voor Nederlandse bedrijven. Één op één overnemen doen wat in de VS gebeurt, is niet handig. Bovendien is het volstrekt oninteressant om te doen wat een ander doet, zonder zelf kritisch na te denken. Daarom maakte ik een vertaalslag naar onze Nederlandse communicatiemores. Dat werkte. Overigens zijn we nu vijf jaar verder en ontwikkelde ik de eerste op e-learning gebaseerde Leergang Online Communicatie & Social Media ter wereld. Cursisten krijgen er een deel van mijn 18 jaren internetervaring in mee. Love to share.

– In hoeverre is het belangrijk dat ZZP’ers/bedrijven/mensen op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig? Dat zijn verschillende entiteiten. Voor ZZP’ers is het essentieel om zich te onderscheiden van ‘de rest’. Er zullen altijd andere professionals zijn met diensten die in mindere of meerdere mate op die van jou lijken. Authentieke en slimme online zichtbaarheid is een krachtige manier om dat onderscheidende vermogen te creëren en te blijven benadrukken. Als je het slim doet, werkt je netwerk daar naadloos in mee.
Voor bedrijven geldt dat je je bedrijfsvisie en -doelstellingen vertaalt naar een online strategie, om lijn in je social media activiteiten te brengen. Overigens zonder de lol erin te verliezen, anders komt het geforceerd over. En dat was nu net niet de bedoeling.

– Wat heeft je website/blog je gebracht?
Mijn website en mijn blog hebben me klanten, projectpartners, publicatiemogelijkheden (elders) opgeleverd. Daarbij zorgt mijn blog nog steeds voor een goede indexatie in zoekmachines en voor contact met vakgenoten en anderszins geïnteresseerden.

– Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)? Dagelijks zie, ontvang en beleef ik informatie via sociale media die ik anders gemist had. Gelukkig maar. Zou het niet willen missen. Ik train mezelf erin om in zo min mogelijk tijd precies die info te ontvangen waar ik behoefte aan heb; en het liefst niet meer dan dat. De infobesitas zal mij niet in z’n greep krijgen.

2 thoughts on “… de apenkooifactor in social media

  1. Pingback: … dat sociale media uiteindelijk werken zoals jij ze zelf behandelt | Maaike Ontdekt

Wat vind jij?

