… het fenomeen Indie Brands

Eens in de zoveel tijd recenseer ik een boek voor KVK Hallo!, de online community voor ondernemers van de Kamer van Koophandel. Op die manier kreeg ik het boek Indie Brands in mijn handen, geschreven door Anneloes van Gaalen. Een erg inspirerend boek met allemaal verhalen (en een prachtige opmaak, die genomineerd is voor een European Design Award). Daarom heb ik haar geïnterviewd.

Om maar met de deur in huis te vallen: wat is DE reden waarom jij voor jezelf begon?
Het standaardantwoord voor veel ondernemers is vrijheid, maar als je eenmaal je eigen zaak runt blijft er van die vrijheid niet veel over. Tenminste, qua vrije uren. Je maakt lange dagen, maar je hoort mij niet klagen, omdat ik aan projecten werk die mijn interesse hebben en waar ik blij van wordt. Ik ben altijd op zoek naar verhalen en deel die steeds op een manier met het publiek. De ene keer is het in boekvorm, de andere keer een documentaire of een expositie. Ik heb creatieve vrijheid als zelfstandige en dat vind ik heerlijk.

Hoe kwam je aan de bedrijven uit je boek?
Door heel veel research te doen. Allereerst moest ik het fenomeen Indie Brands goed duiden en criteria opstellen. Vervolgens heb ik eerst in mijn eigen netwerk gekeken. Als eigenaar van Paperdoll Writing heb ik in de loop der jaren een groot internationaal netwerk opgebouwd van designers, kunstenaars, ontwerpers en andere creatievelingen. Helaas voldeden sommige merken niet aan de criteria, anderen waren overgenomen door grote partijen en dus niet langer indie. Ik heb me daarna verdiept in de wereld van Indie Brands door beurzen en evenementen te bezoeken, mensen aan te schrijven en uiteraard ook het internet af te struinen.

Heb jij een favoriet in het boek?
Ik heb 1 regel en dat is dat ik alleen maar over zaken schrijf die ik ook zelf interessant, dan wel inspirerend vindt. Dus alle ondernemers en merken in het boek hebben wel iets dat mij intrigeert. Het is vooral hun passie die me aanspreekt. Het feit dat ze creatieve vrijheid vaak boven commercie plaatsen en innovatie niet schuwen.

Waarom schreef je het boek in het Engels?
Het merendeel van mijn boeken zijn gericht op een internationaal publiek. Ik schrijf vaak in het Engels, heb ook Engels en Amerikanistiek gestudeerd. Daarbij is het onderwerp, het indie ondernemerschap, ook een internationaal fenomeen en dus is een Engelstalig boek logisch.

Hoe ziet jouw werkplek er eigenlijk uit?
Ik heb een werkkamer, maar net als veel andere ZZP’ers, werk ik ook veel buiten de deur. Een pingpongtafel zoals de mannen van Atypyk heb ik niet, mijn bureau is ergonomisch iets verantwoorder🙂

Heb je een tip die je ooit hoorde, of zelf verzonnen hebt, die je met beginnend ondernemers wilt delen?
Mijn mantra is: Creativity is the New Currency. Het zijn economisch moeilijke tijden en er is veel onzekerheid, maar ik ben van mening dat juist nu de creatieve industrie moet laten zien wat het kan. Ondernemers die innovatie en creativiteit najagen, kunnen nu het verschil maken.

In het boek vertelt iemand dat het een kick is om je eigen, zelfontworpen sneakers te dragen. Weet jij nog wanneer je voor t eerst je eigen boek zag liggen in een winkel?
Mijn eerste boek weet ik niet meer. Wel het eerste magazine met mijn naam erin. Dat was wel een heel rare gewaarwording. Het blijft trouwens leuk om je eigen boek in een winkel te zien. Als we in het buitenland zijn, stoppen we ook altijd in boekhandels en winkels om even te zien of en zo ja hoe mijn boeken er bij liggen, haha.

Een onderdeel van verkopen is de marketing, waarop ook in bijna elk verhaal wordt ingegaan. Hoe heb jij dat aangepakt bij dit boek?
Paperdoll Writing, mijn bedrijf, biedt ook PR diensten aan en dus doe ik ook altijd de PR en branding van mijn eigen boeken en projecten. In het geval van Indie Brands had ik natuurlijk het voordeel dat ik 30 enthousiaste merken had geportretteerd, die ik vroeg hun netwerk over het boek te vertellen. Verder heb ik een online platform opgezet voor indie brands (www.indie-brands.com). En ism Pakhuis de Zwijger ook een offline platform waar indie ondermers samenkomen. Ik zoek steeds samenwerkingsverbanden met partijen die bij Indie Brands passen. Dat resulteert in goede PR voor het boek, maar levert ook weer allerlei spin-offs op.

Op welk idee uit dit boek had JIJ nou willen komen?
Ik vind de ideeën die in het boek staan top: van de biodegradable sneaker van Oat Shoes tot ‘s wereld meest simpele mobiele telefoon van John’s Phone. Maar in de gesprekken met alle ondernemers heb ik ook geleerd wat verschrikkelijk veel werk en doorzettingsvermogen er bij komt kijken. Een idee hebben is 1 ding, maar een idee omzetten in een goed product is toch echt iets anders.

Waar wil jij over vijf of tien jaar staan?
Dan geniet ik nog steeds van dezelfde creatieve vrijheid en is Indie Brands een groot platform dat  innovatieve bedrijven en ondernemende creatieven laat zien die de wereld een beetje beter of mooier maken.

Hier vind je trouwens het oorspronkelijke bericht op KVK Hallo!

Wat vind jij?

