… dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het negende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat, Tineke Rijnen van Avenir en Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk.

Sinds ik ondernemer ben, heb ik het platform Hallo! van de Kamer van Koophandel ontdekt, een heel interessante plek waarvoor ik af en toe blog, en vragen stel/beantwoord over ondernemen. Tijdens een bijeenkomst van KvK Hallo! een paar weken terug ontmoette ik Nanda Suwargana, zij is de communitymanager.

Sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Nanda 1.0)?
Met bloggen begon ik in 2004. De aanleiding was mijn verhuizing naar Berlijn. Mijn Hyves-profiel maakte ik een jaar later aan. Op Facebook werd ik actief toen in Antwerpen woonde, in 2008. Toen moest ik wel, want niemand kende Hyves! Een jaar later begon ik met Twitter en daarna Fourquare. Social media ben ik gaan gebruiken omdat ik graag contact hou met vrienden en kennissen.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Het begon in 2008, toen werkte ik als superuser bij Bebo, een sociale netwerksite. Ook heb ik een jaar professioneel geblogd over muziek en lifestyle. Daarna, in 2010, ben ik bij de Kamer van Koophandel gaan werken als communitymanager van de ondernemerscommunity Hallo!. Sinds vorig jaar ben ik ook actief in het social mediateam van de KvK.

In hoeverre is het belangrijk dat ondernemers op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Social media kunnen je helpen, ook als ondernemer. Om iets te leren, om je zakelijke reputatie te versterken, om je eigen kennis te delen en om connecties te maken. Wat jij aan sociale media hebt, hangt ook af van het type bedrijf dat je runt en natuurlijk of je het leuk vindt om online bezig te zijn. Elk lid van Hallo! gebruikt de community op zijn eigen manier. Wat de ondernemers op Hallo! volgens mij gemeen hebben, is dat ze het gewoon leuk vinden om op Hallo! bezig te zijn.

Wat heeft de website jullie gebracht?
Hallo! geeft mij als communitymanager dagelijks frisse imput. De community groeit elke dag. Hallo! heeft nu ruim 51.000 leden en dagelijks posten die nieuwe ondernemersvragen en reacties. Zo leer ik zelf veel bij, ook via blogs en via recensies van ondernemersboeken. Het continue contact met mensen, dat is wat Hallo! mij brengt. Belangrijker is natuurlijk wat Hallo! voor ondernemers doet: het is een laagdrempelig platform waar je antwoord krijgt op je ondernemersvragen, kennis kunt delen en connecties kunt maken.

Wat vind jij nou zo boeiend aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Ik hou graag contact met leuke mensen en vind het prettig om leuke mensen met elkaar te verbinden. Deze persoonlijke eigenschappen kan ik dankzij social media ook op internet botvieren!😉 En zeker niet alleen op professioneel vlak. Met echt vervelende dingen op social media heb ik geen ervaring. Als ikzelf of iemand anders een keer de plank misslaat, zie ik dat als onderdeel van een leerproces.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Dat gebeurt continu. Ik hou namelijk niet van saaie dingen lezen. Het tempo van social media ligt hoog en de content komt in kleine, hapklare soundbytes. Ideaal! Dingen die mij persoonlijk of zakelijk interesseren lees ik natuurlijk wel.

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
@claudiadebreij en @sylviawitteman zijn in ieder geval geweldig. Ik hou van grappige twitteraars. HEMA vind ik ook super, daar ramde ik met volle overtuiging op de like-knop. Fijne producten en precies de juiste tone of voice.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
De Hallo! Meet-up van vorige maand in het Centraal Museum (Utrecht) was een absoluut hoogtepunt. De aanmeldingen voor de Meet-up stroomden binnen, binnen één dag zaten we vol. Het was best moeilijk om een keuze te maken: we hadden 24 enthousiaste ondernemers die een presentatie wilden geven op de Meet-up, veel meer dan we verwachtten. Zes Hallo!-leden gaven een presentatie, waarbij de onderwerpen uiteen liepen van zakelijk bloggen met WordPress tot het produceren en verkopen van suikervrije taarten.
Zelden ben ik zo schaamteloos overladen met complimenten. Heerlijk! Als Hallo!-communitymanager is het super om naast alle online contactmomenten, ondernemers ook in het echt persoonlijk te spreken.

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Nee hoor. Hoe belangrijk social media in jouw toekomst zijn, hangt volledig van je doel af.

7 thoughts on “… dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … de tip van de (maan)dag: Miss Marketing | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

Wat vind jij?

