… dat uitstellen veel tijd kost

Ken je dat? Je begint vol goede moed aan een nieuwe werkdag, lekker achter de computer, mail opgestart, wat te drinken binnen handbereik. Lekker aan het werk.

Om een beetje op de hoogte te blijven, bekijk je even snel je prive-mail. Ach wat leuk, die-en-die heeft gereageerd op een berichtje op Facebook of LinkedIn. Even snel kijken… En voor je het weet, ben je een half uur verder met lezen, reageren en liken. O jee daar ga je!

Zelf ben ik best gauw afgeleid, vooral als er leuke berichtjes langs komen op Twitter of Facebook, waar ik dan EVEN naar wil kijken. Of als ik thuis werk; even de was aanzetten, en ach, meteen maar even ophangen als de was klaar is. En de afwasmachine even uitruimen, en wat rommel opruimen en snel even naar de supermarkt.

Zo vliegt de dag soms voorbij, zonder dat je het idee hebt dat je veel nuttige dingen hebt gedaan. Ik zeg niet dat de was niet gedaan moet worden of dat af en toe even Facebooken slecht is (want social media is ook mijn werk), maar het zijn losse minuten die al gauw een groot deel van de tijd opslokken. Helaas, want op die manier krijg je minder gedaan. Er zijn overigens genoeg artikelen, boeken en video’s om dit aan te pakken, maar in principe is dat ook weer uitstelgedrag; EVEN een video bekijken of artikeltje lezen…

Als ik zo’n dag heb gehad, voel ik me toch vaak schuldig, terwijl ik natuurlijk ook wel wat nuttigs gedaan heb. Maar het blijft een lastig verhaal.

Hoe zorg jij ervoor dat je aan het werk blijft en niet gaat lanterfanten? Ik ben benieuwd!

2 thoughts on “… dat uitstellen veel tijd kost

  1. Ik moet mijn uren bijhouden en dus elk kwartier verantwoorden. Dan kun je niet zoveel andere dingen doen haha

  2. muziek uit, dat scheelt voor mij wel tijd: ik heb dan geen behoefte aan dansen in de kamer ofzo:p
    Verder heb ik hetzelfde met mijn mail, facebook iets minder (dat mag ik van mezelf alleen in de trein doen, want dan kost het me geen tijd naar mijn idee).
    Bewust je mail NIET aandoen en een doel stellen; als ik dit en dat heb gedaan, dan mag ik mijn mail checken…
    Misschien helpt dat?

Wat vind jij?

