… de tip van de (maan)dag: een rondleiding in eigen stad

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: doe eens een rondleiding in eigen stad!

Na een heerlijke week vakantie in Milaan (zonnetje, blote armen en benen…) volgde er zaterdag een rondleiding door eigen stad, Nijkerk dus. Na een wereldstad als Milaan was dat toch iets anders.

In veel steden en dorpen is er een VVV of een stichting die de geschiedenis wil bewaren die rondleidingen organiseert met (meestal) een bewoner van de stad die zich er, naast eigen kennis en verhalen, ook in verdiept heeft. Of je kunt zelf met een boekje rond lopen, ook prima te doen. Maar…tot onze verrassing bleek een goede vriend (van mijn ouders) zo iemand. En samen met hem gingen wij op pad.

De bedoeling was hooguit 2 uur rond te wandelen, maar uiteindelijk zijn we inclusief lunch bijna 5 uur weg geweest! Wat we hebben gezien en gehoord? Verhalen van vroeger, foto’s, kleine details aan oude monumenten en straatjes… Zelf voor iemand die al haar hele leven hier in de buurt woont, waren er nog nieuwe dingen te leren.

Op deze manier leer je veel over je eigen stad of dorp, en heb je altijd leuke verhalen over je eigen straat of buurt. Een prima besteding van je (zater)dag!

2 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: een rondleiding in eigen stad

  1. Ja, mee eens Maaike We zouden dat allemaal een keer moeten doen! Ik vertelde je laatst al dat ik hier in Zaandam nog nooit in het Czaar Peter huisje ben geweest. Naast de Zaanse Schans is dat DE toeristische “trekpleister” van Zaandam. Mijn schoonvader heeft trouwens wel onze kinderen een keer meegenomen op een rondleiding door Zaandam!

  2. Een rondleiding is echt heel leuk, en niet alleen voor de ‘ouwe lui’. De rondleidingen doen deze mensen op vrijwillige basis, en ze weten een heeeeleboel!
    Ik heb zelf zo’n rondleiding in ‘mijn’ stad gedaan: Zwolle. Ik ging samen met een vriendin – die ook in Zwolle woonde – en we waren toevallig de enige die de rondleiding hadden geboekt! Een personal assistent hadden we dus eigenlijk. En dat maar voor een paar euro’s!!

    Echt een aanrader!

    xx

Wat vind jij?

