… de tip van de (maan)dag: ‘De twaalf wetten van mijn vader’

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: het boek ‘De twaalf wetten van mijn vader’.

Al jaren ben ik lid van de bibliotheek, waar ik graag een beetje rondloop en zoek naar interessante boeken (net als in een boekhandel trouwens). Afgelopen week liep ik op die manier tegen het boek ‘De twaalf wetten van mijn vader’ aan van Naomi Wolf. Zij schrijft normaal gesproken fictie, maar dit is een verhaal gebaseerd op haar eigen leven.

In een opwelling koopt ze een huis op het platteland, die ze helemaal op gaat (moet) knappen. Haar dochtertje wil een boomhut en haar vader helpt daarbij. Ondertussen geeft hij haar ‘les’; de 12 (levens)lessen die hij zijn leerlingen ook gaf op universiteiten waar hij lesgaf. Die lessen zijn dan weer doorregen met het verhaal over het huis, af en toe een gedicht en verhalen over vroeger.

Om je een beetje te triggeren, dit zijn de 12 lessen:
– Wees stil en luister
– Gebruik je fantasie
– Weg met de hokjes
– Zeg het in je eigen woorden
– Bepaal je hartenwens
– Doe niets zonder passie
– Ga gedisciplineerd met je gave om
– Let op de details
– Je enige beloning is vreugde
– Fouten horen bij het concept
– Lijst je werk in
– Signeer het en laat het los

Je kunt denken; wat een vage lessen, maar ik heb uit elk hoofdstuk wel iets gehaald waarvan ik dacht: dat is iets wat ik ook kan gebruiken. Een aanrader. En dit exemplaar moet ik terugbrengen, maar ik koop dit boek ook nog voor in de boekenkast en op mijn nachtkastje!

3 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: ‘De twaalf wetten van mijn vader’

  1. Pingback: Inspiratie | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … leuke en minder leuke dingen, part two | Maaike Ontdekt

  3. Helemaal geen vage lessen, juist super leerzaam en mooi! Vooral de les ‘fouten horen bij het concept’, daar kan ik wat van leren:)

    Liefs

Wat vind jij?

