… dat er ‘never a dull moment’ is met social media

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het achtste interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Vanaf september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject, Elja Daae van #blogpraat en Tineke Rijnen van Avenir.

Omdat ik vind dat je lokale businesses moet steunen, en ik gek op lezen ben, is het nu de beurt aan Marina Lanting van Boekhandel Roodbeen in Nijkerk.

Als inleiding: sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Marina 1.0)?
Echt actief nog niet lang. En ook selectief. LinkedIn zie wel als een mooi zakelijk medium en daar ben ik alweer een x-aantal jaren gelden mee begonnen. Facebook privé nooit, wel de rest van mijn gezin, dus ik mis geen enkele verjaardag meer. Twitteren privé sinds kort echt actief.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Met boekhandel Roodbeen hebben we zakelijk altijd bij het begin meegedaan; Hyves, Facebook, Twitter. We lopen daarin duidelijk voorop en vooruit. Wij willen buiten de grenzen van onze fysieke winkel veel contact hebben.

Zakelijk gezien kent het gebruik van social media ook risico’s. Diegene in het team die twitteren of op facebook zitten moet het vertrouwen en de tijd krijgen om dit goed te doen. Je moet ook gevoel voor de bal hebben en humor. Irritaties, negatieve uitingen zijn in principe niet echt verstandig. Mensen die iets van/over onze boekhandel lezen moeten het gevoel krijgen dat ze serieus genomen worden/aandacht krijgen/weten dat we echt iets te vertellen hebben/bij de tijd zijn. Wat je online doet moet synchroom lopen met wat je offline doet. Voor jonge kinderen/jongeren zie ik risico’s wat betreft cyberpesten en isolement.

In hoeverre is het belangrijk dat mensen op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Volgens mij noodzakelijk. Als ik iemand zoek, of een persoon wil contact met mij dan Google ik ‘m eerst. Zit diegene niet op Linkedin dan trek ik in bepaalde gevallen wel mijn wenkbrauwen op.

Wat heeft jouw website je gebracht?
Een professionele uitstraling, beleving voor de lezer en contact buiten de reguliere openingstijden. En bestellingen omdat er een webshop aanhangt.

Wat vind jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Boeiend: de taalgrappen en originele uitspraken op twitter, de snelheid en het afwisselende, dat er ‘never a dull moment’ is. Vervelend: gewauwel, prive geleuter en mensen die altijd overal willen laten weten waar ze zijn. Heeft mijn man (is de lief van mijn leven) ook een handje van. Dat levert nog weleens pittige discussies op. Twitter is bijvoorbeeld mijns inziens iets heel anders dan Facebook. Facebook past niet bij me.
Daarnaast maakt het continu ontvangen van berichten je snel afgeleid en minder geconcentreerd op zaken waar je daarvoor mee bezig was.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Ja zeer regelmatig, in ieder geval dagelijks.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Dat mijn team het in tijd van persoonlijk tegenslag (zeer ernstige ziekte bij twee mannen van medewerkers) toch de veerkracht heeft behouden om een interactieve, bruisende boekhandel te zijn  We hebben het business event in Nijkerk gewonnen onlangs en ik sta op de longlist voor de beste boekverkoper van het jaar. Mooie zaken waar we met elkaar blij van worden.

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Social media is een altijd in beweging zijn en steeds veranderlijk. Kijk naar Hyves; op moment van verkoop was de aandacht ervoor al tanende. Nu is het marginaal aan het worden. Social media is mijns inziens niet zozeer de toekomst als wel de werkelijkheid. Als je je actief in de wereld beweegt kun je niet om verschillende social media heen. Wat niet willen zeggen dat je alles moet omarmen. Je hebt keuze mogelijkheden en je kunt doen wat bij je past.

Ik merk dat mijn leeftijd, 47 jaar, van invloed is op hoe ik met social media omga. Verder bemerk ik bij mezelf een zakelijke manier van het omgaan met social media. Ik wil bijvoorbeeld niet op facebook want ik ben doelgericht en hou niet van de gezelligheid van facebook. Dit heeft ook met mijn levensfase te maken. Vroeger, op de dagen dat ik met vier kleintjes thuis zat, had ik waarschijnlijk facebook omarmd om zo ook contact te hebben met volwassenen!

6 thoughts on “… dat er ‘never a dull moment’ is met social media

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

Wat vind jij?

