… het leven als ZZP’er

Sinds januari geef ik met comma-M advies op het gebied van (online) communicatie en social media. Eerst moest er een website komen (check), een huisstijl, algemene voorwaarden, visitekaartjes (hele mooie, vind ik zelf), een gesprek met een boekhouder (ik doe de basis zelf, maar af en toe kun je best wat hulp gebruiken) en diverse social media pagina’s (drie keer check). Daarnaast was ik al begonnen met acquisitie, en sleepte ik al gauw een paar leuke klussen binnen, waarvan ik er inmiddels één heb afgerond.

Ik vind het heerlijk om bezig te zijn met comma-M. Twee dagen in de week werk ik nog bij Kadera, en verder ben ik bezig met acquisitie, netwerken, lezen, praten, en natuurlijk met de klussen die ik doe. Ik ontmoet leuke mensen, veel online, af en toe offline via een netwerkbijeenkomst, en praat veel over mijn bedrijf. Bijna iedereen vind het leuk wat ik doe, maar veel snappen niet goed dat ik mijn zekere bestaan als werknemer opgeef.

Dus daarom hier een waarom-ik-graag-ZZP’er-ben-lijstje:

  • Vrijheid; ik kan zelf mijn dagen invullen, en als ik graag om 21:25u nog mijn mail wil checken dan doe ik dat. De combinatie werk-privé is heel anders, in positieve zin. Want ook trainen voor de Nijmeegse Vierdaagse plan ik makkelijker in als ik zelf verantwoordelijk ben over mijn agenda. Ik schrijf mijn eigen regels, binnen de algemene regels natuurlijk. Of er stiekem net buiten…
  • Verantwoordelijkheid; ik, en niemand anders, ben verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van comma-M. Daardoor denk je heel anders na over je ‘werk’, aangezien alles weer bij je terug komt.
  • HNW; vorige week was ik een beetje ziekjes, maar ik heb redelijk door kunnen werken, omdat ik met mijn iPad op de bank onder een deken ook wel wat werk kon verzetten. Niemand die zag dat ik in ochtendjas werkte. En ik hoef niet op een bepaalde plaats te zijn om mijn mail te checken, dat kan overal!
  • Gezellig; wie zegt dat het leven als ZZP’er eenzaam is, heeft social media nog niet ontdekt. Ik heb veel contact met mensen via Twitter, Facebook en LinkedIn, en als ik echt iemand wil zien dan spreek ik in real life af. Wanneer ik wil, want ik regel mijn eigen agenda.
  • Interessant; ik leer ontzettend veel door alle boeken die ik lees op het gebied van ondernemen, websites die ik bezoek en tips die ik krijg van mede-ZZP’ers. Mijn kennis op het gebied van onder andere boekhouden, acquisitie en netwerken is erg toegenomen, en ik leer elke dag weer nieuwe dingen.
  • Money; de overheid wil ondernemers graag een duwtje in de rug geven, en daardoor betaal je als ondernemer bijvoorbeeld vaak minder belasting dan in loondienst, en de BTW op gekochte zaken voor de zaak krijg je terug. Daarnaast bepaal je zelf hoeveel je aan een klus wilt verdienen.
  • Uitdaging; hoe los je een probleem op, wat als je een deadline iets later had moeten plannen, en hoe kom je in contact met bepaalde mensen? Het is elke keer een uitdaging om een oplossing te vinden, en ik vind het heerlijk om te brainstormen en dan ook iets te regelen.

Wat spreekt jou het meeste aan aan het ZZP-er zijn? Of heb jij veel liever een vaste baan?

8 thoughts on “… het leven als ZZP’er

  1. Het lijkt me ook heerlijk, je eigen tijd indelen etc! Ik ben nog student, dan heb je ook wel een beetje dat ZZP’erige:) Alleen met stage (waar je wel dingen MOET) en school ernaast is het wel super druk! Heb naast de vaste stage-tijden ook mijn eigen planning, waardoor het weekend ook vol komt te zitten met werk/school..
    In de zorg zou ik liever geen ZZP’er zijn, omdat je dan in een rompslomp van regeltjes komt en zo niet meer met de cliënt bezig kan zijn.. Tenminste, dat denk ik..

    • Ik heb de nadelen niet genoemd inderdaad, maar een daarvan zou kunnen zijn dat je ook administratie enz moet doen, en daardoor dus niet met je eigenlijke werk bezig bent. In de zorg lijkt me dat inderdaad wel een groot nadeel, hoewel je veel uit kunt besteden natuurlijk…

  2. Ik heb een vaste baan en hoewel ik graag meer vrijheid zou willen hebben ken ik mezelf goed genoeg om te weten dat ik ook gewoon bij die vaste baan moet blijven =D

  3. Mooi verhaal, Maaike. Ik merk dat ik vorig jaar op een leeftijd (40) was gekomen waarop heel wat mensen (althans hier in Vlaanderen) de overstap maken van werken in loondienst naar werken als zelfstandige.
    Voor mezelf waren er diverse factoren: het werk kunnen uitvoeren zoals ik het wil (enkel het eindresultaat telt voor de klant), geen typische bedrijvenachterklap meer, en vooral die vrijheid.
    De voordelen wegen niet op tegen de nadelen (avond- en weekendwerk, soms hele drukke deadlines, enz.).

    Maar, niet iedereen kan zomaar zzp’er worden. Je hebt discipline, zelfkritiek, een klein beetje perfectionisme (niet teveel) en veel inzet nodig. Daar is niet iedereen voor in de wieg gelegd 😉

    • De vrijheid om eigen ideeën uit te voeren is inderdaad ook een van de grote voordelen. Doen wat jij denkt dat goed is, zonder eerst goedkeuring te hoeven vragen 🙂

  4. Mooi blog Maaike en heel herkenbaar! Vrijheid en flexibiliteit staan bij mij bovenaan gevolgd door eigen verantwoordelijkheid. Als ZZP-er kan ik sneller en makkelijker inspringen op actualiteiten die spelen waardoor ik sneller succesvol ben.

Wat vind jij?

