… de tip van de (maan)dag: de dierentuin

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: ga eens naar de dierentuin!

Al sinds ik jong ben, ben ik geen fan van pretparken. Een spookhuis en de waterbaan gaan nog, maar ik moet niks hebben van achtbanen en misselijk makende kermisatracties. Dus hoewel ik in mijn leven al aardig wat pretparken heb bezocht, in binnen- en buitenland, geef ik toch de voorkeur aan de dierentuin.

Manlief en ik hebben nu ongeveer alle dierenparken bezocht in Nederland, behalve Emmen (waar ik wel zelf ben geweest, maar dus niet samen) en wat kleinere parken. We hebben zo onze favorieten; Arnhem vind ik de mooiste, Amersfoort is ook een aanrader. Ook vielen er een paar tegen.

Het is echt een leuk dagje uit; je leert veel over verschillende dieren, ziet ze van heel dichtbij, en mag ze soms zelfs aanraken (in de Apenheul bijvoorbeeld). Ok, een dagje dierentuin is niet goedkoop, maar dat is een pretpark ook niet. En soms is er een twijfelgeval qua dierenwelzijn, maar er wordt ook veel gedaan aan bescherming en fokprogramma’s.

Jaren geleden ben ik in Tanzania, Rwanda en Kenia geweest, waar we op een echte safari gingen in de Serengeti, en berggorilla’s hebben gezien (die je niet in dierenparken tegenkomt, wel de laaglandgorrila’s). Niks kan daar tegenop, maar toch genieten we ook in Nederland van al die mooie beesten. En ooit gaan we samen weer naar Afrika om ze in het echt te zien!

Wat heeft jouw voorkeur; het pretpark of de dierentuin?

4 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: de dierentuin

  1. Pingback: … leuke en minder leuke dingen, part two | Maaike Ontdekt

  2. Mag mn voorkeur ook bij t safaripark liggen?;) overigens had ik daar nog steeds t gevoel in n dierentuin te staan:p

  3. Ik ben dus echt geen dierentuin fan, maar met een 3 jarige is dat natuurlijk wel feest: “Mama, mama een olifant!” Als je nog eens afzakt naar Belgie, ga dan zeker eens naar de Antwerpse Zoo (direct naast het treinstation). Klein en overzichtelijk (we praten dus maar even niet over dierenwelzijn) maar vooral ook schitterend vanwege de 19e eeuwse gebouwen (verblijf giraffen en olifanten echt de moeite).

  4. Toen onze kinderen klein waren, gingen we ook het liefst naar dierentuinen. Misschien ook wel omdat mijn ‘manlief’ dat liever deed, dan naar pretparken gaan 🙂 Het blijft altijd leuk om naar dieren en hun gedrag te kijken en het werkt altijd heel ontspannend: beetje slenteren, kijken, lachen, eten ….

Wat vind jij?

