… 40 dagen zonder tv

Vasten. Uit onderzoek blijkt dat 10 procent van de Nederlanders dat af en toe doet, vooral onder jongeren is het populair. Hoewel het woord ‘ vasten’ bij de meeste mensen iets betekent als ‘niet eten en drinken’ of ‘letten op wat je eet of drinkt’, heeft het voor mij sinds vorig jaar een andere betekenis. Een paar weken voor de Vastenperiode (de 40 dagen voor Pasen) begon, besloot ik om ook mee te doen. Voor het eerst echt bewust, want hoewel we vroeger wel eens minder snoepten in die periode, deed ik dat niet bewust.

Afgelopen jaar bedacht ik me dat een van de dingen die ik erg veel deed maar niet bijster veel plezier en voldoening uit haalde, tv kijken is. Het gebeurt wel eens dat ik voor een bepaald programma de tv aanzet, bijvoorbeeld het acht uur journaal, en vervolgens om half 11, 11 uur het ding uitzet, zonder echt veel nuttigs te hebben bekeken. Achteraf denk ik dan vaak dat ik wel wat beters met die tijd had kunnen doen, vooral met een eigen bedrijf en nu we dichterbij familie en vrienden wonen.

Dus vorig jaar, en dit jaar weer, heb ik tijdens de Vastenperiode weinig tot geen tv gekeken. Een paar uitzonderingen: tijdens een Formule1-race (en de kwalificaties) staat hij wel aan, en manlief kijkt wel zo nu en dan iets anders. Soms kijken we een filmpje, of een muziekdvd, maar dus nauwelijks tv programma’s. HEERLIJK. Wat een tijd ‘krijg’ je dan, als je niet naar de buis zit te staren. Ik lees veel, we praten wat, luisteren een muziekje, gaan op bezoek bij vrienden of familie… en eten veel vaker aan tafel.

Ik merk dat het voor mij in het begin lastig was, het was een soort automatisme om de tv aan te zetten, maar na een week of twee denk ik er niet eens meer aan. Het is echt zo; na een aantal dagen/weken wordt iets een gewoonte, gaat het in je systeem zitten. Vorig jaar duurde het na Pasen echt een tijdje voor ik weer in een soort oud patroon viel. Maar ik was en ben me er zeker bewuster van. Dus volgend jaar weer, en misschien tussendoor ook nog wel een tijdje. Nu de Vastenperiode over is, merk ik dat ik bewuster de tv aan- en vooral ook uitzet.

Ben ik hier de enige die af en toe vast?

4 thoughts on “… 40 dagen zonder tv

  1. Pingback: TV-vasten | Maaike Ontdekt

  2. Ik heb met vasten gelezen uit de bijbel, dat had ik echt eerder moeten doen! Ik zie nu pas hoe interessant dit Boek is! Het vasten geeft je een soort van stok achter de deur, normaal gesproken had ik genoeg excuses voor het NIET lezen uit de Bijbel.. En nu het vasten is afgelopen wil ik nog steeds blijven lezen:)

  3. Hee Maaik,
    tsja, het is best knap hoor, om te ‘tv vasten’! Het was in elk geval gezellig om bij jullie te eten! 🙂 Vaker doen!

    Liefs van je zus-die-sowieso-geen-tv-heeft 😛

  4. Hey Maaike,
    leuk om te lezen dat het vasten je ook wel aan het denken zet. Wij hebben in de kerk altijd een periode van vasten in januari (mooi begin van het jaar). Ik heb vorig jaar ook gevast op de tv. Je zet de tv zo snel even aan om even niets te doen, maar vaak zit je dan snel al langer dan 30 minuten ‘even niets te doen’ en weg is je tijd. Ik heb ook wel eens gevast op snoepen, maakt je ook bewust van de rijkdom die wij eigenlijk hebben.
    Nu ik dit zo lees denk ik, ja volgend jaar doe ik weer mee.
    Liefs Irene

Wat vind jij?

