… dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het zevende interview in de reeks, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Eind september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, Sanne Swinkels van het 365dagenproject en Elja Daae van #blogpraat.

Dit keer interviewde ik Tineke Rijnen, jurist en ondernemer achter het bedrijf Avenir.

Als inleiding: sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Tineke 1.0)?
Toen ik studeerde begon social media steeds populairder te worden. Het begon met Hyves, ik wilde er eerst niet aan mee doen maar uiteindelijk ging ook ik overstag. Later veranderde dat in Facebook en dat was eigenlijk hetzelfde verhaal: ik voelde weinig voor de overstap maar uiteindelijk ontkwam ik er niet aan. Wat dat betreft ben ik niet echt een early adapter te noemen.
Tijdens mijn afstuderen ben ik begonnen met Twitter. Ondanks het feit dat ik begon als één van de weinigen in mijn vriendengroep zal ik al snel de toegevoegde waarde: het was – zeker toen nog – ineens een stuk makkelijker om met mensen in contact te komen die je anders niet makkelijk zou bereiken, en het was interessant om te merken hoe snel het nieuws zich verspreidde via Twitter. Ik zat in college toen het Turkish Airlines toestel neerstortte, volgens mij hoorde ik dat 2 minuten nadat dat nieuws bekend was geworden.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media (werk en je projecten)?
Vrij snel na mijn afstuderen richtte ik mijn bedrijf op, Avenir. Ik had toen al wat ervaring met Twitter en de voordelen daarvan dus ik besloot een zakelijk account aan te maken, @aveniradvies. Natuurlijk registreerde ik mij in diezelfde periode ook op LinkedIn. Mijn online netwerk groeide onwijs snel en ik kwam via social media in contact met veel mensen die later ook klant zijn geworden. Naast Twitter en LinkedIn heb ik ook een zakelijke facebook pagina, al maak ik daar (nog) niet optimaal gebruik van.

In hoeverre is het belangrijk dat ZZP’ers/bedrijven op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Ik denk dat het zeker voor ZZP’ers en kleinere bedrijven van toegevoegde waarde is. Ik ben daar zelf een beetje het levend voorbeeld van: er zijn periodes waarin ik 75% van mijn opdrachten via social media binnen krijg. Twitter en LinkedIn zijn ideaal om een stukje van jezelf te laten zien. Ik ben er van overtuigd dat je niet alleen je dienst moet verkopen maar ook de persoon die achter die dienst zit. Social media geven je de ruimte om mensen te overtuigen dat ze voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrent.

Wat heeft jouw website je gebracht?
Werk! Mijn positie in Google wordt steeds beter en ik merk dat het werk wat via de website binnen komt nu ook toeneemt. Mijn website is het grotere visitekaartje van mijn bedrijf, je leest er veel over mijn diensten en werkwijze, maar niet over mijn persoon. De opdrachtgevers die via mijn website komen zijn veelal ook echt alleen opdrachtgever: de persoonlijke klik die je via social media soms kan opbouwen is er niet. Een en ander vult elkaar dus prima aan.

Wat vindt jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Het leuke aan social media en dan met name Twitter is dat je jezelf op een makkelijke wijze extra exposure kan geven en dat je een band op kan bouwen met je volgers. De toenemende mate van interactie is leuk. Wat ik soms lastig vind is de vraag: wat deel ik via social media, en wat niet? Het is moeilijk die grens te trekken én te bewaken. Voor mij is dat meer een gevoelskwestie: als ik zin heb om iets te delen dan doe ik dat. Het enige criterium dat ik daarbij gebruik is dat het niet té persoonlijk is. Ik zal niet snel melden dat mijn moeder de griep heeft, maar bijvoorbeeld wel dat ik een leuk concert ga bezoeken.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Het komt voor dat je nieuws sneller verneemt via social media dan via de radio of via het internet.  Ik kijk namelijk vaker op Twitter dan op nieuwspagina’s op het internet. Puur zakelijk gezien vergaar ik de meeste informatie en nieuwsberichten via vakbladen en hun websites.
Op persoonlijk vlak valt het ook wel mee: ik hoop tenminste dat mijn vriendinnen me persoonlijk op de hoogte stellen van ontwikkelingen en dat ik nieuwtjes niet via internet hoef te vernemen.

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Wat ik in ieder geval heel slecht (lees: tenenkrommend) vind zijn mensen die alleen maar zakelijke tweets de wereld in sturen. Dan denk ik: doe het dan níét, social media gebruiken zonder sociaal te zijn is zonde van je tijd. Er zijn maar weinig mensen die dat interessant vinden. Juist een combinatie van persoonlijk en zakelijk, of zakelijk met een persoonlijke twist / mening maakt dat je iets toevoegt. Erg leuk vind ik mensen die een mooie functie bekleden en die zich heel toegankelijk presenteren via Twitter. Bijvoorbeeld Hilmar Mulder van Grazia.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Ik ben vooral erg blij met het feit dat ik sta waar ik nu sta. Dat ik de keus heb gemaakt om een eigen bedrijf te starten en dat het me gelukt is om dat waar te maken.

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Nee, dat vind ik niet naïef. Ik denk dat er branches zijn waarin social media minder belangrijk is dan in andere branches. Ook zet ik wel eens mijn vraagtekens bij de houdbaarheid van de huidige social media. Je weet nooit hoe dingen zich ontwikkelen en welke nieuwe manieren van communiceren de toekomst ons zal brengen.

14 thoughts on “… dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

  7. Pingback: … dat er ‘never a dull moment’ is met social media | Maaike Ontdekt

  8. Ik twitter niet zoveel over privé dingetjes, maar vind wel dat ik sociaal ben door via twitter de aandacht te vragen voor mijn blog waarop ik mijn kennis van wordpress, webdesign en social media deel. Ik vind dat ik tips geef waar mensen echt iets aan hebben en laat in videotutorials ook stap voor stap zien hoe mensen hun wordpress website kunnen verbeteren. Regelmatig krijg ik ook dankbare reacties hiervoor!

  9. Hoi Tineke,

    Bedankt voor je antwoord. Stiekem was ik al op zoek gegaan met de paar aanknopingspunten uit het artikel en zag ook al een artikel van je voorbij komen. Leuk dat juist een juridisch adviseur ook veel werk kan halen uit social media. Goed om te horen! Veel succes met je bedrijf!

  10. Ik ben het helemaal met je eens Tineke. Zo werkt social media voor mij ook. Grappig dat jij ook niet houdt van alleen zakelijke tweets. Er zijn toch nog wel veel bedrijven die denken dat het wel zo werkt. Ik heb alleen niet gelezen wat voor bedrijf je hebt, daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar.

    • Hoi Annemieke,

      Leuk, je reactie, dank je wel! Mijn bedrijf heet Avenir en het is een juridisch bureau voor ondernemers. Ik adviseer hen op juridisch vlak, maar ik detacheer ook andere juristen voor de langere klussen. Op mijn website (die sinds zojuist ook in het artikel genoemd wordt) lees je natuurlijk meer!

      Groet, Tineke

Wat vind jij?

