… de tip van de (maan)dag: #Kony2012

Elke maandag publiceer ik een tip van de (maan)dag. Vandaag: Kony 2012.

Ik ben opgevoed (door fantastische ouders, dat even terzijde) met een sterk besef van wat er gebeurt in de wereld. Al op jonge leeftijd kwam ik in aanraking met andere culturen en landen, en ik vind dat nog steeds van grote waarde. Daardoor houd ik ook nog steeds goed in de gaten wat er gaande is in de wereld, met een extra belangstelling voor Afrika, waar ik tweemaal ben geweest (eenmaal in midden en eenmaal in noord-Afrika).

Over het algemeen kan ik wel stellen dat ‘men’ in Nederland niet heel goed op de hoogte is van wat er aan de hand is in delen van Afrika. Het nieuws werkt dan ook niet echt mee om dit te verbeteren. Te lastig, niet interessant genoeg vooral omdat het economisch niet echt interessant zou zijn.

Een paar weken geleden was er ineens een interessante trending topic op Twitter: #Kony2012. Ik vermoedde al waar het over kon gaan, en inderdaad: het is een film om Joseph Kony, de leider van de LRA (Nederland: het Verzetsleger van de Heer), een groep die vreselijke dingen doet in centraal Afrika, waaronder veel kidnapping van kinderen die vervolgens mee moeten vechten (en moorden). Het doel van de film is Kony bekend maken, waardoor regeringen van landen geld gaan steken in het oppakken van Kony. Hoewel niet alle informatie klopt in de film, vind ik het toch een echte aanrader.

Meer informatie over Invisible Children, de organisatie achter de film, en de film zelf kun je hier vinden. Voor het gemak vergeet ik even dat een van de makers van de film afgelopen week naakt over straat rende en is opgepakt…

Hieronder zie je de film:

2 thoughts on “… de tip van de (maan)dag: #Kony2012

  1. Mijn hart gaat altijd harder kloppen als ik denk aan de afrikaanse landen (vooral de landen waar ik ben geweest: libië,kenia,rwanda,tanzania,malawi),en ik kan het niet uitstaan dat wij niets doen als westerse landen tegen iemand als kony. Kijk dit filmpje echt! Dan snap je misschien ook dat dit niet langer kan!

Wat vind jij?

