… haar eigen twitter-regeltjes

Sinds ruim anderhalf jaar ben ik op Twitter te vinden. Een late adapter, ik weet het. Daarvoor heb ik me wel bezig gehouden met de twitteraccounts van verschillende werkgevers, maar zelf niet. Tot die bewuste dag eind 2010, toen (inmiddels oud-)collega P. en ik gezamenlijk besloten om ons bestaande twitteraccount ook maar eens echt te gaan gebruiken om te converseren.

Zo gezegd, zo gedaan. Sindsdien is eigenlijk geen dag meer geweest dat ik niet even op Twitter kijk wat er gezegd wordt, of zelf een tweet stuur. Gemiddels stuur ik zo’n 10 tweets denk ik per dag, en lees en reageer ik eigenlijk de hele dag door. Het is een soort way of life geworden, en ik vind het heerlijk.

Afgelopen week las ik deze blog van Elja Daae met als titel ‘Manage je twitteraccount’. Iedereen doet iets op zijn of haar eigen manier, en zo ook op Twitter. Dit zijn mijn ‘regeltjes’…

1. Ik volg alleen mensen die ik interessant vind
Zoals veel (vaak actieve) mensen soms wel 7000 volgers hebben, ook door mensen die hun volgen terug te volgen, zo volg ik af en toe mensen terug die mij volgen, maar alleen als ik ze echt interessant vind. Op die manier kan ik het behappen, zonder lijsten te maken. Ik houd er niet van om mensen automatisch terug te volgen, ook al zitten daar ook weer voordelen aan (zoals privé berichten kunnen sturen over en weer).

2. Af en toe houd ik schoon schip
Zo heb ik vorige week via Manageflitter bekeken wie mij niet volgen terwijl ze dat eerst wel deden en wie er echt nooit een tweet stuurt. Van allebei de groepen heb ik er een aantal ontvolgt, zodat mijn volg-lijstje weer wat overzichtelijker is.

3. Privé = zakelijk
Sinds ik mijn eigen bedrijf heb, heb ik ook een zakelijk twitteraccount, net als een Facebook– en LinkedIn pagina. Ik merk dat ik dat account nog niet veel gebruik, omdat ik ook regelmatig privé interessante dingen tweet over wat je zakelijke onderwerpen zou kunnen noemen. Daar zit dus een grote overlapping. Met mijn zakelijke account zou ik niet gauw privé dingen bespreken; andersom is het dus anders.
Zakelijke accounts volg ik alleen terug als het niet vol zit met reclame, wat vaak wel het geval is, en als ze me echt wat interessants te bieden hebben. Lokale businessen bijvoorbeeld, die steun ik graag, of bedrijven waar het duidelijk is dat er echt een MENS achter het account zit.

Iedereen heeft dus zijn eigen regeltjes, en die kunnen veranderen as you go. Overigens gebruik ik om mijn Twitteraccount te managen het programma Hootsuite; alles overzichtelijk bij elkaar, en natuurlijk mijn geliefde Blackberry en sinds afgelopen maandag mijn iPad. Zoals ik pas toegaf tijdens een training; vaak word ik wakker door de tweets van de afgelopen nacht door te lezen, en ’s avonds is het regelmatig het laatste wat ik zie als het licht uitgaat. Naast mijn man uiteraard…🙂

5 thoughts on “… haar eigen twitter-regeltjes

  1. Leuk om te lezen hoe jij twittert en waar je op let.

    Ik heb bewust voor gekozen een zakelijke account met privetintje. Ik vertel waar ik zakelijk en af en toe prive mee bezig ben om mijn volgers een kijkje te geven in mijn leven.

    Regel voor mij is wel om bij elke tweet na te blijven denken of ik wil dat iedereen het kan lezen. Soms is een DM dan handiger of gewoon maar niet posten.

    Verder is een mix in berichten voor mij belangrijk. Niet alleen vertellen waar ik zakelijk mee bezig ben, ook reageren op anderen, interessante artikelen doorsturen en eigen acties en evenementen promoten.

    Ik ben trouwens blij als ik ’s avonds en in het weekend een keer niet naar een beeldscherm zit. Ik geef dan wel lezingen en presentaties over social media, maar ben blij dat ik er niet 24/7 mee bezig ben. Grappig hoe dat verschilt.

  2. Ik heb gekozen voor een zakelijke twitteraccount met een persoonlijk tintje. Ik voel niet de behoefte om prive een eigen account te hebben, daar heb ik Facebook voor. Zakelijk is het dan wel weer interessant om af en toe ook privezaken te melden. Verder probeer ik er op te letten dat ik mix maak van mijn tweets. Regelmatig artikelen doorsturen, reageren op mensen, vertellen wat ik op zakelijk vlak doe en verwijzen naar acties of dingen die ik organiseer.

    Ondanks dat ik veel met social media bezig ben, ben ik juist blij als ik ’s avonds niet twitter. Weekend is ook vrij van zakelijk mailen en twitteren als het even kan.

  3. Vooral punt 1 vind ik erg interessant. Er zijn heel veel mensen die je (na een tijdje) ontvolgen als je niet terugvolgt. Dat vind ik onzin, ik volg mensen omdat ik hun tweets interessant vind en niet als ‘tegenpresentatie’ omdat ze mij volgen. DM gebruik ik niet vaak, maar als iemand mij in een reply vraagt hem of haar even te volgen ivm een DM dan is dat uiteraard geen probleem.
    Verder is mijn ‘volg-interesse’ veel groter dan hetgeen waarover ik zelf Twitter. Ik Twitter zelf vooral over social media en nieuwe media. Maar vanuit mijn persoonlijke interesse volg ik bijvoorbeeld ook veel mensen uit de journalistieke wereld. Het is logisch dat mijn tweets voor deze mensen meestal niet interessant zijn. Dus hoef ik ook niet te verwachten dat deze mensen mij gaan volgen.

    Ik volg ook een aantal accounts die niet actief zijn, deze ontvolg ik niet om twee redenen. Ten eerste heb ik er geen last van (zolang ze inactief zijn komt er ook niets in mijn tijdlijn terecht…). Daarnaast zijn dit vooral accounts die nog nooit een tweet hebben verstuurd. Ik ben deze accounts juist gaan volgen omdat ik wil weten wat men (in de toekomst) gaat Twitteren. Als dan blijkt dat de betreffende tweets me niet bevallen ontvolg ik ze alsnog. Ben wel benieuwd wat voor andere lezers redenen zijn om mensen te ontvolgen…

Wat vind jij?

