… dat er zonder de echte wereld ook geen virtuele wereld bestaat

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het zesde interview in een reeks die de komende tijd op mijn weblog verschijnt, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Eind september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib, Harold Meerveld van Hijblogt, en Sanne Swinkels van het 365dagenproject.

In januari ontmoette ik tijdens een tweetup van #blogpraat, de initiatiefneemster Elja Daae. Omdat ik denk dat ze leuke dingen doet en erg veel verstand heeft van bloggen, hieronder een interview met Elja.

Als inleiding: sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Elja 1.0)?
Toen LinkedIn opkwam, werkte ik in de telecom, dus daar heb ik al heel lang een profiel. Maar ik doe er niet veel mee (ook al preek ik wel dat mensen dat zouden moeten doen! Betrapt!). Ik ben sinds 2008 op Facebook actief. Dat komt omdat ik in Hongarije woonde en heel veel expats Facebook gebruikten om met elkaar in contact te blijven. Ik was niet zo actief maar had wel een account. Toen ik in de VS ging wonen, in de zomer van 2009, had ik tijdelijk geen werk dus veel tijd voor dingen als Facebook. Ik ben toen ook begonnen met Twitteren. Ik had niets te doen, en was nieuwsgierig. Het bleek een geweldige manier om contact te hebben met de buitenwereld! Ik heb zeker een half jaar lang niets anders gedaan dan lezen, tweeten, retweeten, links volgen, blogs lezen. Het was geweldig om te ontdekken dat mensen zoveel kennis delen!

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media (werk en je projecten)?
Ik ben in 2009 een paar kleine bedrijven en organisaties in de buurt gaan helpen met het inzetten van social media. Ik heb een marketingachtergrond en zag mogelijkheden voor de kleine ondernemers bij mij in de buurt. Ook al omdat Facebook in de VS toen al heel groot was. Zodoende leerde ik heel veel over wat werkt en wat niet, en wat de kracht is van een medium als Facebook. Ik ben via Twitter in contact gekomen met mijn eerste opdrachtgever in de VS.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Ik blijf social media zien als 1 van de manieren om met marketing bezig te zijn als ondernemer. Marketing en promotie, zorgen voor meer omzet,  een succes maken van je bedrijf, klanten vinden en houden, dat heeft met veel meer factoren te maken. Social media is niet de enige weg! Bovendien moet je het echt leuk vinden, er echt in geloven ook, wil je de inzet van social media je als ondernemer iets opleveren.
Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat je nog echt zonder kunt als onderneming. Het hangt natuurlijk af van je doelgroep – het is mogelijk dat die zich er niet voor leent – maar als je social media breed uitlegt, inclusief blogs, fora etc, zijn er weinig doelgroepen te bedenken die je niet kunt bereiken via de weg van social media. En die niet verwachten dat je aanwezig bent op de platformen waar zij zich bevinden.

Wat heeft jouw blog/blogpraat je gebracht?
Blogpraat heeft mij heel veel gebracht. Contact, ten eerste, nieuwe vriendschappen, nieuwe ideeën, nieuwe kennis. Maar ook werk. Ik schreef een artikel over blogpraat, Ellen (de Lange Ros) dacht dat het wel eens iets voor Frankwatching zou kunnen zijn en stelde me voor aan Frank, en de rest as they say is history. Het kan raar lopen als je je passies volgt!

Wat vindt jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Het interessantst voor mij persoonlijk is 1) de connectie, de verbondenheid met mensen die ik soms nog nooit IRL ontmoet heb, en 2) de kennis die vrijelijk gedeeld wordt. Deze manier van communiceren sluit aan bij hoe ik denk, hoe ik tot ideeën kom. Vanuit een marketingoogpunt geloof ik dat ‘online communities’ de toekomst zijn voor bedrijven. Zo wordt in de toekomst de relatie met hun klanten vormgegeven. Social media spelen daar een essentiële rol in.
Ik heb geen dingen die ik ontzettend vervelend vind aan social media. Als er iets vervelend is, ligt het meestal niet aan het medium toch? 🙂 Een uitdaging voor mij is om alle media bij te houden, handige tools te vinden, nieuwe platformen te blijven onderzoeken. Maar om dat nou vervelend te noemen…eerder een hobby!

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Belangrijke informatie haal ik met name van blogs, zakelijk gezien, die ik dan vaak weer volg via Facebook. Ik vind ze vaak via searches en andere blogs, niet zozeer via Twitter, Facebook, etc. Toch haal ik zelf zowel zakelijk als persoonlijk vaak informatie op die manier. Gisteren nog was ik op zoek naar een site met vakantiehuizen in de VS. Via Facebook had ik direct 3 goede tips. En vorige week zocht ik cijfers over het gebruik van Twitter in Nederland. Binnen 15 minuten had ik contact met DE experts op dat gebied. Geweldig!

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Ik geloof niet zo in ‘slecht’ in social media. Het lekkere is dat je mensen gewoon niet hoeft te volgen, als je niet wilt! Maar waar ik geen fijn gevoel bij krijg is wanneer iemand probeert met trucjes succes te hebben. Volgers kopen, anonieme twitteraccounts, anderen zwart maken, proberen ‘slim’ andermans content te gebruiken. Dat soort dingen.
De leukste mensen om te volgen zijn toch de mensen die authentiek zijn en blijven: @jojanneke, @puur, @roosvanvugt (plus nog een heleboel minder bekende twitteraars!). En mensen die bezig zijn met vernieuwing, niet bang zijn nieuwe concepten te proberen: @erwblo, @chrisbrogan. En, tenslotte, vind ik veel startups leuk om te volgen. Die doen het allemaal toch net iets anders. Bijvoorbeeld @idonethis, en een startup-voor-startups hier in Chicago, @fromthejunto.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Wat een vragen! Goh. Trots. Waar ik erg trots op ben is wat we met Frankwatching doen, van dag tot dag en van maand tot maand en van jaar tot jaar. Ik vind dat we met het team & partners zo’n gigantische slagkracht en innovatiekracht hebben. Het is ongelofelijk inspirerend om in een omgeving te werken waar vernieuwing, positief denken en teamwerk de norm zijn. Klinkt soft, maar zo voelt het. Er is iedere week wel iets om trots op te zijn!

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Nou, naïef, nee. Het hangt er maar net van af wat je bedoelt: de toekomst van wat? Ik denk wel dat bedrijven niet anders kunnen dan meegaan, blijven veranderen, uitproberen. Want het is wat hun klanten doen, wat zij willen, en dan moet je mee. Maar verder? Er zijn toch echt nog belangrijker zaken. Zonder de echte wereld is er ook geen virtuele wereld, toch?

12 thoughts on “… dat er zonder de echte wereld ook geen virtuele wereld bestaat

  1. Pingback: Bloggen als een pro | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … de tip van de (maan)dag: interessante mensen | Maaike Ontdekt

  7. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  8. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

  9. Pingback: … dat er ‘never a dull moment’ is met social media | Maaike Ontdekt

  10. Pingback: … de tip van de (maan)dag: #blogpraat | Maaike Ontdekt

  11. Pingback: … dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd | Maaike Ontdekt

  12. Pingback: … haar eigen twitter-regeltjes | Maaike Ontdekt

Wat vind jij?

