… overtuigend presenteren

Een presentatie geven? Nee, dank je. Plankenkoorts, slapeloze nachten, hartkloppingen. Natuurlijk ben ik niet de enige, dat weet ik ook wel. Maar het lijkt alleen alsof anderen hun zenuwen veel beter kunnen verbergen. Dus nee, liever niet.

Zo dacht ik tot een paar weken terug. Maar toen belandde ik via de nieuwsbrief van Vrouwenindemedia op de website van Valkenburg Trainingen. Met onder andere een training ‘Overtuigend presenteren’. Omdat ik net begonnen ben met mijn eigen bedrijf, wil ik toch graag meer en betere presentaties geven. Dus heb ik me opgegeven voor die training.

Maandagochtend meldde ik me bij Sylvia, die de training gaf. We waren met z’n vieren, dus veel persoonlijke aandacht, maar ook voldoende feedback. Steeds gaf iedereen een korte presentatie, die opgenomen werd op video. Daarna beoordeelden we elkaar en onszelf en kregen we tips en trucs te horen. Ontzettend goed om te horen dat, ook al vond je het zelf misschien niet goed gaan, mijn mede-cursisten en de trainer het veel beter vonden gaan.

Vier mensen, vier presentatiestijlen. Dat bleek meteen al, maar werd het duidelijkst op dinsdag, bij de afsluitende presentatie. Onderwerp: je eigen werk of bedrijf. Mijn presentatie ging over de voordelen van Twitter. Het verschil tussen die laatste presentatie en de eerste was enorm. ‘Kordaat, een hoge status, actieve zinnen en niet bang voor interactie,’ vond Sylvia. Kon slechter, toch?

De grootste ontdekking was dat ik presenteren eigenlijk gewoon heel leuk vind. Dankzij alle nieuwe handvatten wat betreft structuur, zenuwen de baas blijven en creatiever omgaan met de inhoud, treed ik mijn eerstvolgende publiek zelfverzekerd tegemoet. Dus nu sta ik te popelen om zoveel mogelijk te oefenen en al het geleerde in praktijk te brengen. Voor het leiderschap van een politieke partij is het nu misschien nog iets te vroeg, maar wat niet is…

Ik ben benieuwd: geef jij graag een presentatie voor een (grote) groep? Waarom (niet)?

One thought on “… overtuigend presenteren

  1. Ha! Ikzelf gaf (voor de burnout) veel trainingen/presentaties en workshops voor groepen mensen. Variërende groepen, soms 15 man, soms 100, en de grootste groep zal 3/400 man geweest zijn. Het leukste vind ik denk ik groepen rond de 50 mensen. Altijd vind ik het spannend tot het moment dat ik begin. Ik heb ooit een training gevolgd maar toen deed ik dit werk al wel een tijdje. In de komende tijd zal ik langzaam aan dit werk weer oppakken. Oja, ik hou erg van interactie tijdens presentaties/trainingen.

Wat vind jij?

