… de goede klantenservice (en meer!)

Naast bedrijven met een slechte klantenservice, waar ik begin december over blogde (en veel reacties op kreeg), zijn er natuurlijk ook veel voorbeelden te noemen van goede, wat zeg ik: uitstekende, service. Om de mensen die me nog steeds vragen wat het nut is van Twitter, Facebook, LinkedIn en alle andere sociale online netwerken eens een paar leuke voorbeelden te geven.

Neem nou Lil.nl, een online woonwinkel. Tijdens de Woonbeurs 2011 zag ik een lamp die ik fantastisch vond. Ik zette hem zelfs op mijn blog-sinterklaaslijstje. Uiteindelijk besloot ik vorige week de lamp te kopen bij Lil. Some habits die hard, dus ik zocht eerst op kortingscodes die er wellicht waren. Ook op Twitter vroeg ik Lil.nl ernaar. Maar ik hoorde niets, dus ik bestelde de lamp gewoon. Nog geen dag later twitterde Lil een kortingscode. Beetje laat, en dat liet ik ze ook weten. Vijf minuten later ging de telefoon; je raadt het al: iemand van Lil. Dat ze mijn tweet hadden gelezen en ervoor zouden zorgen dat de code alsnog toegepast zou worden en ik dus geld terug zou krijgen. Dat gebeurde en natuurlijk heb ik dat even op Twitter laten weten (en nu ook op mijn blog). Wat een leuke service.

Nog een voorbeeld: sinds een paar maanden ga ik als ik kan naar de Open Coffee Nijkerk, een netwerkbijeenkomst van mensen in Nijkerk en omstreken. Afgelopen week was ik daar en raakte ik aan de praat met mensen die ik al via Twitter kende. En met twee daarvan heb ik nu een afspraak gemaakt om iets voor me te regelen. En via een derde tip heb ik nu visitekaartjes besteld. DAT is nu netwerken, en zonder Twitter en LinkedIn had ik deze mensen misschien nooit ontmoet.

Zo kan ik nog wel wat voorbeelde noemen van kortingen (‘Als ik jullie ga volgen op Twitter, krijg ik dan 10% korting?’, ‘deal!’ #waargebeurd), ontmoetingen, cursussen en andere dingen die ik via sociale media heb gevonden en geregeld. Yvonne, die mijn website bouwt, ken ik via Twitter. Mijn parttime baan bij Kadera heb ik via LinkedIn. De leergang die ik nu bijna heb afgesloten, ook via Twitter. Allemaal leuke voorbeelden/voordelen via online netwerken.

En je weet het inmiddels: ik geef met mijn bedrijf comma-M advies op het gebied van social media en (online) communicatie. Dus mocht jij ook meer willen weten over de dingen die je kunt doen online; laat het me weten! Kijk bijvoorbeeld op mijn website.

3 thoughts on “… de goede klantenservice (en meer!)

  1. Ha die Maaike!
    Bijna allemaal leuke voorbeelden. Behalve dan die “als ik jullie ga volgen op Twitter, krijg ik dan 10% korting?”. Uiteindelijk is de actie van het ‘gaan volgen’ nog niet een actie van merkbinding. Het riekt ook een beetje naar merkdevaluatie. Ik zie nog teveel acties in het genre ‘volg ons / like ons en je krijgt korting’. Dat kan toch slimmer en socialer, denk ik dan. Maar die creativiteit komt vast nog wel. Verder leuke voorbeelden, tof dat je het zo positief ervaart!
    Groetjes,
    Jojanneke

    • Hi Jojanneke, klopt hoor, dat was meer een grappig voorbeeld. Ik volg ze trouwens wel trouw nu, vooral door die goede service (van ons achterna lopen toen ze een mooi overhemd hadden gevonden).
      Groetjes, Maaike

Wat vind jij?

