… het 365dagenproject

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het vijfde interview in een reeks die de komende tijd op mijn weblog verschijnt, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Eind september 2011 interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte, Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib en Harold Meerveld van www.hijblogt.nl.

Dit keer heb ik Sanne Swinkels geïnterviewd. Sanne is de initiator en hoofdredacteur van 365dagenproject, een project waarbij de deelnemers een jaar lang iets doen dat ervoor zorgt dat ze na dat jaar een verzameling heel eigen, authentiek materiaal hebben. Sanne begon de website omdat ze merkte dat er behoefte aan was. Zelf startte ze een project sinds 14 februari 2011, hoewel ze toen nog niet wist dat dit zo heette. In augustus schreef Flow Magazine overigens een artikel over dit fenomeen.

Sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Sanne 1.0)?
Sinds een hele poos al, geloof ik! Facebook is voor mij wat later gekomen, ik denk nu ruim een jaar geleden. Maar daarvoor was ik al actief op Hyves en Linkedin. Ook Twitter is voor mij nu een jaar of anderhalf geleden denk ik. Ik ben eraan begonnen omdat het bij mij past. Mijn vriend zegt wel eens: “Jij bent er goed in omdat het bij je past, zo ben jij ook in het ‘echte’ leven.” En daar sluit ik me graag bij aan. In het offline leven ben ik ook geïnteresseerd in anderen, deel ik ook graag leuke nieuwtjes en ga ik ook graag het contact met mensen aan. Online is dat nog gemakkelijker.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Sinds maart 2011 ben ik de social media rondom mijn website op gaan zetten. Daarvoor was het gebruik alleen prive. Linkedin gebruik ik nog steeds voornamelijk prive, hoewel ik er wel soms nieuws over de website op plaats.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven en personen op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Mijn mening hierover is simpel: wees online zichtbaar op de plekken waar mensen jou denken te vinden. Ben je een museum? Dan moet je vindbaar zijn op plekken waar mensen zoeken naar leuke (culturele) dingen om te doen, bijvoorbeeld verzamelsites over leuke uitjes of blogs die schrijven over (beeldende) kunst. Je hoeft dan niet altijd heel actief te zijn met bijvoorbeeld het verspreiden van content. Goed online luisteren is het belangrijkste. Stellen mensen vragen? Beantwoord ze dan onmiddellijk! Wees bereikbaar, en eerlijk.

Wat heeft jouw website je gebracht?
Heel veel leuke reacties van mensen, en daarmee ook veel voldoening. Ik merk dat de community die zich aan het vormen is rondom mijn website heel hecht is. Het gaat niet om het aantal volgers, maar om de hechtheid ervan. Als ik een tweet plaats met een vraag krijg ik minstens 3 reacties (uit een kleine 400 volgers). Dat bracht me bijvoorbeeld een gratis plek om de 365-dag te houden op 29 februari. Ik merk dat mijn community heel begaan met me is, en dat is heel bijzonder.

Wat vindt jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media. En… wat vind je ontzettend vervelend?
Social media geven je de kans om in contact te staan met een heel groot netwerk aan mensen. Dat is heel vaak erg fijn, maar soms ook wel lastig. Er komt zoveel op je af! Daarom is het belangrijk om de juiste informatie te verzamelen. Een voorbeeld hiervan is Tweetdeck. Ik maak hiervan gebruik zodat ik heel gericht kan filteren wat er op Twitter gezegd wordt (zoektermen: 365 dagen project, project365, etc.). Zo zie ik nooit ALLE tweets van AL mijn volgers, maar alleen de tweets die voor mij relevant zijn. Dat vermindert de druk wat🙂

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had (persoonlijk en zakelijk)?
Jazeker. Bijna alle (online) artikelen die ik lees zijn via de social media (Frankwatching, SEOmoz, etc.).

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Een hele slechte aanwijzen doe ik niet, want de social media goed beheersen is een vak apart vind ik. Maar een goed voorbeeld van iemand die het leuk aanpakt rondom haar eigen 365 dagen project is Jessica (@DailyTeacup). Zij maakt van haar project echt haar thema. Ze plaatst allemaal leuke berichtjes, weetjes, gedichtjes, etc over haar eigen thema, namelijk thee. En dat is heel leuk om te lezen. Ook vind ik het belangrijk om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Dus niet alleen maar zenden, maar ook vragen.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Ik ben trots op de 60 redacteuren die inmiddels bloggen op mijn website! En dat sinds september ’11. Dat geeft me een heel goed gevoel, want de uren die ik in mijn website stop zijn er heel wat. Dat begint zijn vruchten af te werpen en dat is fijn!

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Alles werkt met pieken en dalen. Vaak is iets een trend en stopt die trend ook ergens weer. Ik denk dus dat specifieke platforms als Facebook en Twitter zeker tijdelijk zijn. Ze zullen later weer vervangen worden door andere platforms die dan weer beter passen bij de tijd. Maar de mogelijkheden die internet ons biedt zullen steeds groeien, en daarmee zullen we ook steeds meer van die mogelijkheden gebruik gaan maken.

13 thoughts on “… het 365dagenproject

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

  7. Pingback: … dat er ‘never a dull moment’ is met social media | Maaike Ontdekt

  8. Pingback: … dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd | Maaike Ontdekt

  9. Pingback: … dat er zonder de echte wereld ook geen virtuele wereld bestaat | maaikeontdekt

  10. Hoi Maaike en Sanne, wat ontzettend inspirerend! Ben gelijk naar Sanne’s site gedaan. Geloof dat ik nog wel een project heb liggen dat nodig echt opgestart moet worden. Dit is een heel mooi draadje! To ben continued….

  11. Ik ben van mening dat je als (startend) ondernemer de kansen die social media jouw biedt om jezelf te profileren niet kan laten liggen! Naast het off-line netwerken – waar jij eerder een blogartikel over schreef – is dit een onmisbaar marketing- en netwerkinstrument voor zowel startende als ervaren ondernemers. Vooral in deze economische slechtere tijden, zullen veel ondernemers alle zeilen bij moeten zetten om het voor de wind te laten gaan. En hoe meer zeilen des te meer wind vang je. Dus ik zeg: hijs die social media zeil maar!

Wat vind jij?

