… het online/offline dilemma

In het interview dat ik pas had met Harold van Hijblogt, zei hij dat de kracht van online vooral offline ligt. Gisteren had ik bij Seats2Meet in Amersfoort (ook daar heb ik eerder iets over geschreven) een afspraak met Yvonne Alefs, de eigenaar van Van Wens naar Website. We leerden elkaar kennen via Twitter, en ik raakte met haar in gesprek over websites bouwen, haar vak, en social media, en al snel leek het me leuk om haar in het echt te ontmoeten. Seats2Meet leek me daar een uitstekende plek voor, niet alleen vanwege de lekkere lunch.

Gisteren was het zover. We raakten meteen leuk in gesprek over onze werkzaamheden, maar ook over privézaken. Ik kende haar natuurlijk alleen online, dus het was erg leuk om er achter te komen dat we meer ‘in common’ hadden dan we dachten; zo hadden we allebei familie in dezelfde stad in Canada, waar we allebei ook geweest zijn. We hebben ruim twee uur gepraat. Het was erg leuk om iemand te ontmoeten die je eerst alleen online kent (leve de profielfoto!). Zonder Twitter had ik haar niet gauw leren kennen, maar offline heeft ook zo z’n voordelen. En naar mijn mening versterken die elkaar.

Dit online/offline dilemma, of is het wel een dilemma?, hoor ik vaker. Mensen zeggen vaak dat ze niet snappen dat ik zo actief ben op social media, ‘wat haal ik er toch uit?’ Nou ja, om hen even te beantwoorden: via LinkedIn vond ik mijn huidige baan, via Facebook houd ik contact met mijn familie en vrienden overal ter wereld en via Twitter leer ik mensen kennen en doe ik veel informatie op. Onder andere. Ook via deze blog heb ik veel leuke contacten opgedaan.

Echte contacten zal het nooit vervangen, en dat wil ik ook helemaal niet, maar het is leuk en handig om op de hoogte te blijven van vrienden en familie, informatie te vinden, en daarnaast ook op zakelijk gebied zichtbaar te zijn.

Wat vinden jullie: offline? Online? Of allebei?

4 thoughts on “… het online/offline dilemma

  1. ik ben meer offline dan online,maar zie, mede dankzij deze blogs en het verhaal van harold (hijblogt), het nut van online steeds meer in. Ik denk dat de gehandicaptenzorg (hier ‘zit’ ik in;studie en werk) meer steun,begrip en symphatie zou kunnen krijgen wanneer zij meer zouden delen via bijv facebook.

    Leuk bericht weer maaik!

  2. Ik ga ook voor allebei!

    Online helpt inderdaad enorm om offline leuke mensen te ontmoeten. Het benaderen van mensen online is heel laagdrempelig. Door vervolgens online over en weer te communiceren krijg je gaandeweg het gevoel dat je elkaar al kent. Dat haalt de grootste spanning van een eerste offline ontmoeting eraf.

    Toen ik jou bij Seats 2 Meet in Amersfoort ontmoette, vond ik het wel spannend, maar meer in de zin van ‘zou de indruk die ik inmiddels online van jou had gekregen, overeenkomen met de indruk offline?’ Het was echt ontzettend leuk om jou te ontmoeten en over zowel persoonlijke als zakelijke dingen te spreken. Elkaar offline ontmoeten was zeker een hele goed aanvulling op onze online contact!

    De een sluit de ander niet uit, maar ze zijn een goede aanvulling op elkaar!

  3. Allebei natuurlijk ! We hebben allemaal wel tijden waar we meer IRL met mensen bezig zijn, en tegelijk andere tijden waar dat even niet moet. Dan zijn de online activiteiten even weer belangrijker.

Wat vind jij?

