… een wereld van verschil

Het boek over Steve Jobs, een van de oprichters van Apple, houdt me nu al een week in z’n greep. Afgelopen week leende ik het in de bibliotheek, een ruim 700 pagina’s tellende biografie. Op dit moment ben ik over de helft, ongeveer in het jaar 1995. As we speak, is dat alweer ruim 15 jaar geleden. 15 Jaar! Wat er allemaal in die tijd kan gebeuren…

Net bekeek ik het spotje van de Macintosh, een van de eerste computers die Apple bouwde, nadat ik erover had gelezen in het boek. Het is een donkere commercial, met allemaal kale, wezenloos voor zich uit starende mannen en op een groot scherm zinnen uit het boek ‘1984’ van George Orwell (die ook nog op mijn nog lezen-lijst staat). Dan komt er een vrouw binnen rennen die een hamer tegen het beeld aangooit waarna het ontploft. Nu kijkt niemand er meer van op, maar toen bracht het een schok teweeg.

Ik bedenk me nu dat ik in dat jaar nog niet eens bestond. Als ik naar mijn kleding kijk in mijn eerste jaren (en de omgeving) op foto’s, dan zie ik een heel andere wereld als ik nu zie. Een wereld zonder Personal Computers… Ik ben er niet eens helemaal mee opgegroeid, hoewel ik wel de eerste in mijn klas was op de basisschool die een werkstuk op een computer maakte. Waar ik wel zelf de plaatjes nog in moest lijmen, en allerlei codes moest intypen om naar een volgende pagina te gaan enzovoort. Wat een wereld van verschil!

Nu kan ik me eenvoudigweg niet meer voorstellen dat ik ooit GEEN computer had. En dat geldt ook voor mijn Blackberry, Ipod en Labelwriter. Terwijl ik het aan mijn opa en oma niet duidelijk kan maken wat ik nu precies voor mijn werk doe.

Dus bedankt Steve (en alle anderen die dit bedacht en uitgewerkt hebben), dat je opstond en tegen de meute inging die zei dat mensen nooit een PC zouden willen of kunnen hebben. En vooral niet een die zo klein is als een boek (en dan heb ik het niet over een dikke biografie), met een bureaublad, graphics en veel meer dingen die vroeger nooit voor mogelijk werden gehouden.

Hoewel ik soms ook wel terug verlang naar een wereld zonder information overload. Jij?

3 thoughts on “… een wereld van verschil

  1. Pingback: Inspiratie | Maaike Ontdekt

  2. haha, ik kan me ook nog goed herinneren dat we nog internet PER MINUUT moesten betalen! Dus mijn mama was heeel streng in het aantal minuten dat je achter internet mocht. En dan te bedenken dat internet ook nog een stuk trager was, dus dat je al 4 minuten verder was voordat je op een website was:)
    Maar het bestaat nog steeds, langzaam internet. 2 jaar geleden heb ik vrijwilligerswerk gedaan in Kenia en we wilden af en toe even berichten hoe het ging. Foto’s downloaden? Neem daar maar een uur voor (per foto), en dan was je ‘tegoed’ op. Toch wel fijn, dat internet in Nederland!

  3. Ik heb zelfs in 5 havo een verslag gemaakt op de computer waar ik na het printen zelf nog de plaatjes erbij moest plakken. Weet nog zo goed dat je dat heel precies moest doen, want als je teveel lijm gebruikte dan kon dat op de inkt komen en dan kreeg je lelijke inktvlekken in je verslag. (de printers waren toen ook niet zo hypermodern)

    Maar ik kan me het ook niet meer voorstellen een leven zonder PC. Soms heeft Paul de laptop mee naar zijn werk en dan voel ik mij thuis helemaal verloren (ik heb namelijk geen internet op mijn mobiel). Ik kan dan niet even mijn mail checken, laatste nieuwsberichten op nu.nl lezen of de nieuwste berichtjes op facebook checken. Niet dat er zoveel nieuws gebeurd, maar gewoon het feit dat ik het niet kan doen.

Wat vind jij?

