… dat de kracht van online vooral offline ligt

Gisteren publiceerde ik deel 1 van een interview met Harold Meerveld van de blog Hijblogt. Hier volgt deel 2.

Wat vindt jij nou zo boeiend/leuk/interessant aan social media?
Wat ik echt leuk vind is dat ik ineens contact heb met mensen die, als ik ze in de file voor of naast mij zou zien staan, er geen enkele behoefte aan zou hebben om een gesprek met hun te hebben. Met social media dus wel! Dat vind ik echt heel leuk! Het zouden mensen kunnen zijn waarin je in real life misschien niks mee zou hebben, en via social media leer je ze vanuit een andere hoek kennen. Wat zelfs ook heel goed zou kunnen is dat mensen die mij leren kennen vooral de persoonlijkheid zien van Hijblogt. Misschien denken ze wel dat ik een oranje trui draag de hele week. Terwijl dit maar een klein onderdeel is van mijn leven. In mijn tijd voor mijn burnout twitterde ik met mijn oude account die ik weer oppak wanneer ik beter ben, maar deze groep mensen zou mij weer op een hele andere manier beschrijven. Het is een hele nieuwe wereld geworden waar je in en uit kunt stappen zoals je een markt op of afloopt, maar dan een markt met duizenden afdelingen en hallen. Want je kunt ook zo ineens een hele andere wereld inlopen doordat je een paar mensen gaat volgen uit een andere wereld dan waar jezelf al was.

En wat vind je ontzettend vervelend?
Vervelend is dat het om die reden ook echt tijd kost. Ik wil de relaties die ik aanga ook echt de tijd geven. Dan word een relatie kwalitatiever. En uiteindelijk ook waardevoller. Maar dat kost wel tijd, net als in het offline leven. Ik zou zelf nog meer offline ontmoetingen willen zien naast de online ontmoeting omdat juist daar de kracht zit. Slijterijmeisje zegt in haar boek zoiets als: “de kracht van online ligt namelijk vooral in offline”, daar ben ik het mee eens.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had?
Sterker nog, ik denk dat ik de meeste informatie hier vandaan haal! Ik lees geen kranten meer, wel heel veel blogs, boeken alleen nog via iPad, of het zijn oude boeken die ik heb. Maar het leukste vind ik toch de offline ontmoeting die ontstaan zijn online. Vorig jaar heb een eerste tweetup gehad bijvoorbeeld waar nu echte vriendschappen uit ontstaan zijn! Dus als ik hen niet meer zou spreken omdat internet verdwijnt dan zal ik ze blijven ontmoeten, duurzame vriendschappen dus.

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Voor mij is een heel sterk voorbeeld van iemand die sociale media goed gebruikt is Petra Boevere of wel @slijterijmeisje, zij is iemand die echt het begin meegemaakt heeft van de social media, en het ontzettend goed inzet als persoon maar ook zakelijk. Haar invloed is enorm volgens mij. Wie kent er nu een slijterij uit een dorpje in een totaal andere provincie? Zij kreeg het als slijter voor elkaar om een klantenkring op te bouwen die ver buiten de provincie-grenzen gaat.

Een minder goed voorbeeld vind ik eigenlijk iedereen die er nog géén gebruik van maakt! Dat vind ik echt een gemiste kans namelijk. Je hoort vaak dat mensen wat angst hebben om dingen te delen op het net. Bang om minder goed voor de dag te komen bijvoorbeeld, of dat bedrijven informatie van jou in handen krijgen en inzetten voor marketingdoeleinden. Ikzelf denk dat je dit toch niet meer kunt voorkomen, en dat er al heel veel over je bekend is. Je kunt dan beter proactief zorgen dat Google laat zien over jou wat jij wilt dat er gevonden word, in plaats van geen presentie hebben en anderen dat over jou laten vertellen.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd? En waarom?
Ik ben trots op http://www.hijblogt.nl/ omdat ik nooit meer schreef dan nodig was, nog nooit een site gebouwd had, nog nooit iets gehoord had van SEO technieken, en wat er al niet meer komt kijken bij het bloggen. Ik toch kan zeggen dat ik een mooi begin heb gemaakt in de blogosfere.

Is het naïef om te denken dat social media niet de toekomst is?
Hmm… ik denk dat de grote meerderheid echt nog moet gaan ontdekken wat het precies is, en wat je er precies mee kunt doen. Verder zal het zich dan steeds verder ontwikkelen tot iets wat niet meer weg te denken valt uit ons leven, totdat er een nieuwe innovatie komt op dit gebied.

9 thoughts on “… dat de kracht van online vooral offline ligt

  1. Pingback: De sleutel tot bekendheid via social media – gastblog | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … het online/offline dilemma | maaikeontdekt

  3. Leuk 2e deel! Ik vind deze onderstaande quote alleen wel dubbelzinnig:
    “Vervelend is dat het om die reden ook echt tijd kost. Ik wil de relaties die ik aanga ook echt de tijd geven. Dan word een relatie kwalitatiever. En uiteindelijk ook waardevoller. Maar dat kost wel tijd, net als in het offline leven. Ik zou zelf nog meer offline ontmoetingen willen zien naast de online ontmoeting omdat juist daar de kracht zit.”

    Waarom doen mensen zoveel aan social media als ze uiteindelijk toch bekennen dat het ‘offline’ leven kwalitatiever is? Ik ben het er namelijk helemaal mee eens, en daarom doe ik juist NIET (teveel) aan social media. Behalve FB sinds een korte tijd dan, maar dat was doordat mijn zus (de dame die deze blogs maakt:)) me heeft gedwongen;)

    xx

    • Ha Manon,

      Als je het zo leest kan het wat tegenstrijdig klinken ja. Ik zal het proberen uit te leggen🙂

      Wat ik bedoel is dat het zinvol is de relatie offline verder uit te diepen. Het betekend simpelweg dat je nieuwe waardevolle relatie’s er bij krijgt die je anders niet gehad zou hebben. Je vergroot hiermee je netwerk. Daarbij probeer ik mensen bewust te maken niet achter de PC/smartphone te blijven zitten maar ook daadwerkelijk mensen echt te ontmoeten.

      Maar als je het niet bij jezelf vind passen moet je het inderdaad niet doen🙂
      Overigens.. reageren op blogs valt onder dezelfde categorie “sociale media”

      Groetjes

      Harold

      • Hee Harold,
        bedankt voor je nadere uitleg:) ik begrijp t nu beter! Ik heb FB ook aangeschaft omdat ik mijn netwerken in het buitenland wil vergroten, dus ben het zeker met je eens dat je online relaties kunt ‘ontdekken’ die je normaal niet had ontdekt.
        Ik reageer inderdaad op dit blog dus ik doe aan social media! Maar dat komt ook een beetje omdat t mijn lieve zus is en ik toch wil weten wat ze allemaal schrijft:)

        Thanks voor je reactie nogmaals!
        Groetjes Manon

      • Hoi Manon,

        Wat leuk om ook de zus van Maaike te leren kennen!

        Ik denk toch dat je nu ook maar een blog moet beginnen!😉

        Groetjes,

        Harold

  4. Pingback: Hijblogt geïnterviewd door Maaike | Hijblogt

Wat vind jij?

