… de persoon achter Hijblogt

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het vierde interview in een reeks die de komende tijd op mijn weblog verschijnt, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Eind september interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), daarna Roos van Vugt van Deloitte en Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib. Nu is het de beurt aan Harold Meerveld, die ik leerde kennen door zijn blog.

Sinds wanneer ben je actief op social media, en vooral: waarom ben je eraan begonnen (Harold 1.0)?
In 2004 begon ik als zovelen denk ik met hyves en daarmee mijn eerste stappen in de sociale netwerken. Ik was er niet heel erg actief op en gebruikte het vooral om oude vrienden en kennissen op te sporen. Later kwam daar Facebook bij, deze gebruik ik pas sinds een jaar wat actiever. Hier staan ook vrienden en kennissen tussen uit het buitenland, dat is weer een voordeel van FB. Twitter ben ik gaan gebruiken toen om te netwerken, dus vooral om mensen te leren kennen die ik nog niet kende maar wel gedeelde interesses mee heb. Het werk wat ik deed en doe gebeurt voor een bepaald gedeelte achter een bureau, ik werk vanuit huis. Door social media heb ik toch het gevoel met mensen om mij heen te werken.
Een Google+  account heb ik ook aangemaakt maar daar doe ik nog niet zo veel mee. Maar toch verwacht ik dat ik deze in de toekomst wel meer ga gebruiken. Hyves heb ik trouwens niet meer.

Sinds wanneer ben je ‘zakelijk’ bezig met social media?
Mijn blog ben ik begonnen om tijdens mijn burnout wat nieuws te gaan doen, ik wilde iets oppakken waar ik elke dag aan kon werken maar wat geen hoge eisen aan mijzelf zou stellen. En daarbij moest het iets zijn waar ik altijd wel profijt van zou kunnen hebben. Mijn leven lang ben ik al aangelopen tegen het feit dat ik dyslectisch ben en dus lastig stukken schrijf, maar met de techniek van deze tijd van spellingscontrole etc. moest dat ook geen belemmering zijn om toch te gaan bloggen. En mochten mensen om die reden dan toch afhaken dan doen ze dat maar..

Al deze dingen bij elkaar brachten mij er toe om een blog te beginnen. Ik wist niks van bloggen, dus ik wilde al bloggend het bloggen met alles wat erbij komt kijken aanleren en mijn lessen delen zodat andere bloggers daar weer hun voordeel mee kunnen doen. Eigenlijk is mijn antwoord dus dat ik het niet zakelijk inzet, maar het doe vanwege een nieuwe hobby. De lessen die ik hieruit leer ga ik wel zakelijk toepassen. Want ik heb gezien hoeveel kracht er zit in sm, ik ben in 3,5 maanden tijd van 0 naar 500 unieke bezoekers per maand gegaan, en heb een leuke nieuwe kennissenkring opgebouwd waar ik regelmatig mee in gesprek ben en kennis, ervaringen, vriendschap mee deel. En dan ben ik zoals ik net al zei, nog maar 3,5 maanden bezig.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven op social media te vinden zijn? Of is het niet echt nodig?
Ik denk dat het meerdere kanten heeft, het hangt ook van jezelf als persoon af. Als jij graag voortdurend in contact staat met mensen omdat je een sociaal dier bent dan zul je hoogstwaarschijnlijk dit ook leuk vinden. Maar als ZZP’er of onderneming zou je de vraag kunnen stellen hoe je social media strategisch in kunt zetten om je doelen te bereiken. Social media is geen doel in zichzelf bedoel ik hier mee. Bedenk wel dat er een grote kans is dat jouw doelgroep er zich al wel bevindt. En marketing technisch zal het dan slim zijn je er ook te begeven.

Maar veel zie ik toch zakelijke accounts op twitter, of FB met als foto een logo, als ik eerlijk ben denk ik dat je het dan nog niet echt hebt begrepen. Maak in ieder geval een mooie persoonlijke avatar zodat mensen juist de mens achter je dienst, service of product zien. Vandaar uit werk je dan toe naar een zakelijke overeenkomst. Maar dat komt echt pas als tweede. Ook als men je product niet koopt kan men er wel wat van vinden. En zullen ze dat dus ook kunnen delen via social media. Je zou kunnen zeggen dat het niet belangrijk is dat men nog weet wat je product was, als men maar onthoudt wie jij was.

Wat heeft jouw blog je gebracht?
Plezier, vriendschap, tijdverdrijf, inspiratie, nieuwe vaardigheden, en een leuke online presentie.

Morgen volgt deel 2!

13 thoughts on “… de persoon achter Hijblogt

  1. Pingback: Fotoshoot met twee honden: Tara en Loekie

  2. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  7. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

  8. Pingback: … dat er ‘never a dull moment’ is met social media | Maaike Ontdekt

  9. Pingback: … dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd | Maaike Ontdekt

  10. Pingback: … dat er zonder de echte wereld ook geen virtuele wereld bestaat | maaikeontdekt

  11. Wat een mooi interview! Knap dat hij zo open is over zijn burn out en zijn dyslectie! Interessant om te lezen!

    xx Manon

  12. Pingback: Hijblogt geïnterviewd door Maaike | Hijblogt

  13. Pingback: … dat de kracht van online vooral offline ligt | maaikeontdekt

Wat vind jij?

