… een BT’er in de timeline

Gisteren publiceerde ik deel 1 van een interview met Jacco Vlastuin, online campaigner bij Oxfam Novib. Hier volgt deel 2!

En wat vind je vervelend aan social media?
Oei, dat vind ik wel een moeilijke vraag. Het eerste wat er in me naar boven komt, is dat sociale media soms op de verkeerde manier worden gebruikt. Mij bekruipt wel eens het gevoel dat sociale media bij sommige organisaties (en ja, ook wij bij Oxfam Novib maken ons hier soms schuldig aan) als veredelde e-mailnieuwsbrief wordt gezien. De focus ligt dan op zenden en het doel is conversie. Terwijl sociale media daar helemaal niet voor zijn bedoeld. Sociale media zijn bedacht om het voor mensen makkelijker te maken om in contact te komen met andere mensen. Dichtbij of ver weg. Ik vind het vervelend dat wij – social media professionals en organisaties – dit soms uit het oog verliezen.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had?
Nieuws vergaar ik overdag vooral via Twitter. Vakgerelateerde informatie ook. Inspiratie vind ik vaak via Youtube. 

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
Ik ben dol op koken en ben geabonneerd op de nieuwsbrief van ZTRDG. Elke maand komen ze online met leuke recepten van seizoensgebonden producten. Ik vind dat ze er op Twitter in slagen om enerzijds hun knowhow te ‘verkopen’, maar anderszijds om echt de dialoog aan te gaan met mensen die hun passie voor koken delen. Dat betekent dat ze 24/7 reageren op vragen, of tips geven via Twitter. En ook nog op een leuke, enthousiasmerende manier. @MaximeVerhagen vind ik een voorbeeld van hoe het niet moet. Hij heeft een bulk aan volgers, maar reageert bijna alleen maar op vragen of reacties als het verkiezingstijd is. Buiten verkiezingstijd is hij vooral een ‘zender’. Gemiste kans wat mij betreft, zeker als de politiek de mond vol heeft van ‘de straat op gaan’ en luisteren naar ‘de man/vrouw op de hoek’.

Waar ben je trots op in je werk van de afgelopen tijd?
Afgelopen zomer zat ik in het kernteam van Giro 555 en was ik social media coördinator. We zijn er destijds met behulp van ruim 40 gepassioneerde, enthousiaste en vakbekwame vrijwilligers in geslaagd om volgers meer te bieden dan hongersnood. We hebben toffe lifestyle-dingen op poten gezet, waarbij we via sociale media mensen hebben betrokken en hebben geïnspireerd om zelf in actie te komen voor de Hoorn van Afrika, op een manier die bij hem of haar goed voelde. 

Is het naief om te denken dat social media niet de toekomst is?
Nee. Als je een product of dienst hebt, waarbij sociale media geen meerwaarde is, dan zou ik er in zakelijk oogpunt niet aan beginnen. Dan heeft het dus geen toekomst. Denk hierbij aan militaire activiteiten, of in criminele sferen (en dan bedoel ik het vangen van de boeven).

En… Ben jij over 10 jaar nog steeds bezig met social media, prive en zakelijk?
Ja. Over 10 jaar ben ik een BT’er. Een Bekende Twitteraar… En over 10 jaar is de scheiding tussen privé en zakelijk nog verder geslonken denk ik.

One thought on “… een BT’er in de timeline

Wat vind jij?

