… het nieuwe werken

Sinds afgelopen week blog ik voor Ervaarhetnieuwewerken.nl. Ik kwam hiermee in aanraking na een vraag op Twitter wie wilde bloggen over Het Nieuwe Werken (HNW). Ik heb toen aangegeven dat ik dat wel wilde en werd toegevoegd aan de blog. Leuk, dat Twitter…

Afgelopen maandag ging de website online en… de eerste blog was van mij! Dat was een leuke verrassing.

Omdat de blogpost inmiddels op pagina 2 staat, wil ik hem hier ook delen. Het gaat over HNW en duurzaamheid. Overigens zal ik dus vanaf nu regelmatig een blog schrijven over HNW op deze website.

People, planet, profit

Sinds een aantal jaar ben ik me veel meer bewust geworden van mijn aandeel in de verontreiniging van onze planeet. Dit uit zich onder andere in het feit dat ik voornamelijk gebruik maak van OV en de fiets als ik ergens naartoe ga, zuinig ben met elektriciteit en water, recycle, biologisch eten koop en er oplet waar spullen van gemaakt zijn als ik iets koop. Ook op mijn werk uit zich dat; bij mijn oude baan had ik een computerscherm dat na een minuut zonder contact zichzelf standby zette en op mijn huidige werk gaan de lampen aan via een sensor.

Duurzaamheid en Het Nieuwe Werken blijken ook prima vriendjes. Een van de voor de hand liggende en duidelijke voordelen van HNW is dat er door op afstand te werken, of eerst even thuis werken voor je naar je werk gaat, minder auto’s op de weg zijn, vooral tijdens de spits. CO2 is een belangrijke veroorzaker van de opwarming van de aarde.

Daarnaast, en dat is op mijn huidige werk een groot voordeel, is het vooral met veel parttimers in een bedrijf handig als er flexplekken zijn. Mensen kunnen computers delen, wat ervoor zorgt dat er meer gebruik wordt gemaakt van al bestaande materialen zodat er minder werkplekken zijn die een deel van de tijd ongebruikt blijven. Nu zijn er ook nadelen aan flexplekken; zelf zit ik ook vaak op een andere plek en moet ik dus mijn mappen, boeken en andere spullen meeslepen. En je weet nooit precies waar de rest van je directe collega’s zijn…

Voor mij persoonlijk is het ideaal dat ik elke werkdag een tijd in de trein zit (mits ik mijn BlackBerry, een Ipod en een goed boek bij me heb). Ik heb dan rustig de tijd om mijn mail te checken en interessante websites te bekijken. Dat lukt weer minder goed achter het stuur van een auto!

EN? Wat vond je ervan?

2 thoughts on “… het nieuwe werken

  1. Pingback: … mijn mobiele kantoortje | maaikeontdekt

  2. Hee zus!
    Je bent cariere aant maken op internet; al 2 blogs!
    Good job!
    En natuurlijk is het ook een ‘good job’ dat je zuunig bent:) ons bin zuunig, zo heurt t ook;)

    Dikke kus!

Wat vind jij?

