… de heilige graal

Ik wil wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het tweede interview in een reeks die de komende tijd op mijn weblog verschijnt, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)?

Eind september interviewde ik Sabine Uitslag (CDA Tweede Kamerlid), nu is het de beurt aan Roos van Vugt, Manager Social Media bij Deloitte.

Sinds wanneer ben je actief op social media, op welke, en vooral: waarom ben je eraan begonnen?
Ik wil graag met mensen ‘connected’ zijn en blijven en vooral; ik ben erg nieuwsgierig naar verhalen van anderen. Op zakelijk gebied wil ik de mooie verhalen die zich achter de betonnen kantoormuren afspeelden naar buiten brengen: Deloitte een gezicht geven.
Echt actief werd ik in 2005 (dan reken ik fora en blogs niet mee) op, jawel, Hyves. Mijn tweede social netwerk is Linkedin begin 2006. Daarna volgden Twitter, FaceBook, YouTube, Instagram, Google+ (en meer) snel.

Wat vind jij nou zo boeiend aan social media?
Bij mij komen drie belangrijke zaken samen: ik heb communicatie gestudeerd, vind mensen prachtig (heb in het HR/recruitmentvak gewerkt) en ben geïnteresseerd in techniek. Wat ik ontzettend vervelend vind eraan? Mensen die een negatieve mening over social media hebben en er zich niet in hebben verdiept.

In hoeverre is het belangrijk dat bedrijven/ZZP’ers op social media te vinden zijn? Of is het niet nodig?
Dat hangt af van het bedrijf en/of dienstverlening af. Voor sommige bedrijven of ZZP’ers kan het erg interessant zijn om in dialoog met (potentiële) klanten te komen of naar je doelgroepen te luisteren. Social media brengen de burger ook dichter bij een bedrijf.

Haal je wel eens belangrijke informatie van een social medium af, dat je anders niet geweten had?
Dagelijks!

Wie (wat) is volgens jou de beste en wie een hele slechte op de diverse sociale media?
KLM doet het heel sterk op de diverse social media. Maar ook de ANWB (met hun file berichten op Twitter) of de campagnes van @tuimeltekst. Daarnaast de blog, tweets en het programma van @erwblo (Erwin Blom): Fast Moving Targets. Er zijn zo vreselijk veel mensen en initiatieven waar ik inspiratie van krijg!

Hoe belangrijk is het nu nog om een website te hebben, als er ook social media zijn?
Ook dat hangt weer van je business af. Ik denk dat het altijd goed is om een goede website te hebben. Je moet er niet van uitgaan dat iedereen op een social netwerk zit.

Wat betekent jouw blog voor je?
Ik merkte dat ik niet echt een centraal punt had waar ik mijn ideeën kon samenbrengen. Het is een uitlaatklep.

Social media zijn prachtig. Maar het is geen truuk en werkt alleen als diegene erachter daadwerkelijk ook sociaal is. Het is een tool uit de mediamiddelenmix, geen heilige graal.

17 thoughts on “… de heilige graal

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

  7. Pingback: … dat er ‘never a dull moment’ is met social media | Maaike Ontdekt

  8. Pingback: … dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd | Maaike Ontdekt

  9. Pingback: … dat er zonder de echte wereld ook geen virtuele wereld bestaat | maaikeontdekt

  10. Pingback: … het 365dagenproject | maaikeontdekt

  11. Pingback: … de persoon achter Hijblogt | maaikeontdekt

  12. Pingback: … dat als je A zegt, je ook B moet zeggen | maaikeontdekt

  13. Ik zou het leuk vinden wanneer je Marinel Bijmolt
    @marineltwit zou interviewen over ditzelfde onderwerp! Ze is voor mij een van de waardevolste tweeps in mijn timeline, hoewel ik haar persoonlijk niet ken. Ken je haar?

    Maar zoals ik al zei, ik vind je interview een dikke voldoende! In een face to face vraaggesprek krijg je al sneller diepte denk ik. Ik heb nu per email een interview gedaan, maar dat is wel anders als bijvoorbeeld in een chat.

    Ik kijk uit naar je volgende!!

  14. Hey Maaike!
    Ik vind dat je ontzettend leuk schrijft, en prettige stijl van interviewen hebt! Meestal scan ik door teksten heen, maar bij dit stuk vond ik het geen probleem om het lekker te lezen. Het gesprek zou wel meer de diepte in mogen. Maar misschien ligt dat meer aan de wijze van interviewen. Hoe heb je haar deze vragen gesteld?

    Dit smaakt in ieder geval naar meer interviews!! Wie word je volgende?

    Groetjes,

    Harold

    • Hoi hoi, de volgende is nog niet 100% zeker dus… wordt vervolgd. Heb je tips? 🙂
      Ik heb haar ongeveer deze vragen gesteld en ze toen bij elkaar gezet in een beter leesbare tekst. Hoorde wel van meer mensen dat het iets de diepte in had gemogen… Misschien de volgende keer. Nu had ik meer de basisvragen namelijk!
      Groetjes,
      Maaike

  15. quote: “Wat ik ontzettend vervelend vind eraan? Mensen die een negatieve mening over social media hebben en er zich niet in hebben verdiept”

    ik voel me een beetje aangesproken(A)
    Zou social media ook aantrekkelijk zijn voor de zorgsector?

    Een mooi interview verder!

    Liefs je zusje

Wat vind jij?

