… de wereld van de zichtbaarheid

Sinds vandaag ben ik supporter van Vrouwen In de Media, een initiatief met als doel de zichtbaarheid van vrouwen in de media te verbeteren (kijk hier voor mijn profiel). Ik had deze website gevonden via Twitter, deels omdat de initiatiefneemster in Nijkerk woont. De afgelopen weken heb ik veel nagedacht over mijn zichtbaarheid, in het algemeen en via social media in het bijzonder. Omdat ik (pas) sinds een jaartje twitter, maar al jaren een LinkedIn- en Facebookprofiel heb en ook het nodige aan blogs schrijf, was ik toch benieuwd in hoeverre ik goed te vinden ben op de gebieden die voor mij belangrijk zijn.

Als ik google naar mijn naam, dan is de eerste pagina (op mijn computer dan) gevuld met mijn social media-profielen. Klein nadeel is dat ik mijn naam twee jaar geleden veranderd heb omdat ik ben getrouwd, en ik ben dus ook op mijn oude naam nog aardig goed te vinden. Maar google heeft natuurlijk niet door dat wij één en dezelfde zijn…

Ik heb er aardig wat tijd in gestoken om pagina’s die ik liever niet bovenaan wilde hebben via google, minder zichtbaar te maken. Dit ging voor een deel automatisch omdat ik me aanmeldde, en actiever werd, op diverse social media; die worden goed gevonden door zoekmachines. Ook heb ik een paar websites gevraagd om mijn gegevens te verwijderen, vooral diegene waar ik jaren geleden een reactie plaatste bijvoorbeeld. Dat kan ik iedereen aanraden; als je jonger bent doe je wel vaker dingen waar je later niet echt meer achter staat, en dat is lastiger weg te halen dan je denkt, maar het kan in een aantal gevallen prima. Ook een reden om je Facebook (Hyves-) accounts af te schermen voor niet-vrienden, vooral als er feestfoto’s op staan! Werkgevers zoeken nu eenmaal ook naar die profielen…

Al met al ben ik nu redelijk tevreden met mijn zichtbaarheid, mensen vinden me ook op woorden waar ik graag op gevonden wil worden, en ik heb ook een paar dingen lopen waar dit nog beter van wordt. To be continued…

3 thoughts on “… de wereld van de zichtbaarheid

  1. Pingback: … overtuigend presenteren | maaikeontdekt

Wat vind jij?

