… na regen komt een regenboog

In een eerdere blogpost schreef ik over de lessen die ik heb geleerd tijdens het trainen voor en lopen van de Nijmeegse Vierdaagse. In de maanden voor de beroemde/beruchte week afgelopen juli heb ik veel kilometers getraind om ervoor te zorgen dat ik de Nijmeegse uit zou lopen. Wat me is gelukt trouwens. #trots

Toen ik begon met trainen, ergens in februari, was het nog koud. Omdat ik niet zo veel en vaak hoefde te lopen, zorgde ik er toen nog voor dat ik alleen naar buiten hoefde als het redelijk weer was. Maar na een tijdje moest ik volgens schema elke twee weken trainen, en was ik vaak een groot deel van de dag op pad. 

En dus kwam het vaak voor dat ik de avond voor mijn training naar het nieuws keek en zeker wist dat ik de dag erna de hele dag in de regen zou lopen. ’s Morgens kwam ik dan uit bed met het vooruitzicht van een lange, natte, donkere dag. Maar van al die keren dat ik trainde, heb ik maar één keer een flinke regenbui over me heen gehad! Dus al die keren dat ik het ergste vreesde, was er weinig tot niks aan de hand. Net als tijdens de Nijmeegse zelf; er zijn flink veel mensen niet eens op komen dagen, omdat het weer vreselijk zou worden. Maar twee dagen hebben we heerlijk in het zonnetje gelopen, en maar een keer zijn we doorweekt geraakt. En na die buien… het is een cliché… kwam de zon weer tevoorschijn (en soms een regenboog!).

Natuurlijk heb ik flink veel spierpijn gehad. Ook daar heb ik van geleerd: als ik dacht dat ik echt niet meer kon, zette ik gewoon een voet voor de ander, en dan kwam ik wel bij de finish. Stap voor stap. Na de finish ben je alles vergeten; ik heb flink staan dansen en springen, elke keer als ik weer een mijlpaal haalde (eerste keer 30 km, eerste keer 40km, na de Amersfoortse Tweedaagse, en vooral na de Nijmeegse!). De ontlading die je dan voelt is fantastisch.

Of ik dit allemaal nog een keer ga doen? Wie weet, zeg nooit nooit… Ik voel het nu alweer kriebelen!

Wat vind jij?

