… gevleugelde woorden

Sinds een paar jaar heb ik een ideeën-/inspiratie-/opschrijfboekje met op de kaft de titel ‘Gevleugelde woorden’. Daarin schrijf ik alles wat ik lees, zie en hoor in de media en van vrienden, en wat in me opkomt als ik in de trein zit of een stuk aan het wandelen ben (in het laatste geval zet ik het eerst in mijn telefoon; het boekje is iets te groot om altijd mee te slepen).
Inmiddels is het een bonte en ellenlange verzameling van boeken die ik nog moet lezen, websites die ik wil bezoeken, plaatsen om heen te gaan en ideeën voor in ons huis. En alles wat daartussen valt. Zoeken is vrij lastig, en soms staan dingen er twee (of drie) keer in. Regelmatig lees ik het door, om te zien of ik al iets heb gedaan wat er in staat, of om op ideeën te komen. Het is ook een schrijf-het-van-je-af-en-vergeet-hetboekje; zodra ik het heb opgeschreven hoef ik er niet meer aan te denken en is mijn hoofd dus wat leger.

Ik ben als de dood om het kwijt te raken, dus ik ben al een tijdje op zoek naar een ideale manier om al de dingen die erin staan te categoriseren op de een of andere manier. Ik heb Evernote geprobeerd, maar merk dat ik het niet vaak gebruik (hoewel ik wel alle boeken die ik nog wilde lezen overgetypt heb, dus die staan in ieder geval nog ergens anders dan in mijn boekje). Delicious gebruik ik sinds kort om websites in op te slaan, met als extra handigheid dat ik die overal op de computer op kan zoeken. Maar ook dat is het niet. Dus ik zoek verder.

Heb jij een beter idee om mijn gevleugelde woorden in onder te brengen?

4 thoughts on “… gevleugelde woorden

  1. Pingback: … een serieus geval van infobesitas | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … de liefde voor het schrijven | maaikeontdekt

  3. Hee zus,

    dat probleem – de angst om dit boekje kwijt te raken – herken ik: ik ben ook als de dood dat iemand mijn agenda jat!! Liever mijn portmonnee dan, zeg ik altijd; daar zit toch niet echt veel in:p
    Ik heb helaas geen briliante tips voor je, aangezien ik net een oud wijf ben die niets van internet snapt(A)

    Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is dat je het boekje altijd thuis laat, en alles wat je onderweg bedenkt eerst in je telefoon zet en later overschrijft in je boekje…

    Dikke knuffel van je zusje

  4. Hey Maaike,
    Ik heb ook enige tijd met dat probleem geworsteld en heb diverse soorten software gebruikt om al deze stukjes info bij te houden.
    Maar ik heb gemerkt dat er wel heel wat wordt bijgehouden, maar er maar zelden iets mee wordt gedaan. Bekijk zelf maar eens of je echt al al die websites hebt bezocht die je in het boekje hebt neergeschreven.

    Dus waarom niet gewoon het boekje houden, in de staat zoals het is. Dat boekje is immers meer dan een verzameling van stukjes tekst en info – dat boekje… dat ben jij, toch?

Wat vind jij?

