… de geur van oude boeken

Sinds we weer in Nederland wonen (alweer ruim anderhalf jaar), ben ik lid geworden van de bibliotheek. De belangrijkste reden toen was, dat we nog geen internet (laat staan computer) hadden tijdens het klussen, en bij de bieb kan je gratis internetten!).

Tijdens mijn basisschool en een goed deel van mijn middelbare school was ik ook een trouw boekenlener, en verslond ik per bezoek een aardig stapeltje. En net als nu vond ik het heerlijk om gewoon in de bieb te zitten met het recentste tijdschrift. En dat allemaal voor nog geen 40 euro per jaar! Ik vind het nog steeds verbazingwekkend.

Sinds een paar jaar kun je als bieb-lid in Gelderland ook gastlid worden in alle andere bibliotheken in dezelfde provincie. Iets wat ik me geen twee keer liet zeggen; ik ben een jaar lang bijvoorbeeld én in Huissen én in Arnhem lid geweest. Ideaal; de boeken die ik mee nam in Arnhem kon ik terug brengen in mijn woonplaats (andersom helaas niet, maar ach).

Op dit moment ben ik alleen lid van de bibliotheek in Arnhem; een drie verdiepingen tellend gebouw met een enorme hoeveelheid boeken, tijdschriften, dvd’s enzovoort. En in een paar winkelcentra buiten het centrum ook nog een locatie. Ik word gewoon blij als ik dat allemaal zie, net als dat ik bijna geen boekenwinkel voorbij kan lopen zonder de geur van nieuwe boeken op te snuiven. Maar kopen kost geld, en lenen… op één bedrag per jaar na… is gratis! 

Ik doe ook regelmatig aanschafsuggesties, waar ik dan even een paar weken op moet wachten. Als een boek me echt ontzettend bevalt, koop ik het vaak alsnog, gewoon voor de heb. Maar naast dat het goedkoop is, spreekt het lenen ook mijn duurzame, zorg-goed-voor-de-wereldkant aan; boeken zijn bomen, en minder boeken alleen voor jezelf spaart het milieu. Nog een punt voor de bieb.

Ben jij lid van de bibliotheek?

One thought on “… de geur van oude boeken

  1. Pingback: … de tip van de (maan)dag: ‘De twaalf wetten van mijn vader’ | Maaike Ontdekt

Wat vind jij?

