… wat Twitter en poëzieplaatjes met elkaar gemeen hebben

Ik wilde wel eens weten wat mensen met uiteenlopende bezigheden en beroepen vinden van wat sommigen ‘de hype van de social media’ noemen. Dit is het eerste interview in een reeks die de komende tijd op mijn weblog verschijnt, om er achter te komen wie het gebruikt, wat ze eraan hebben en vooral: waarom (of… waarom niet)? 

Ik trap af met Tweede Kamerlid Sabine Uitslag (CDA), die een paar jaar geleden werd uitgeroepen tot Beste Webpoliticus. Gaan politiek en social media eigenlijk wel samen?

Waarom ben je actief geworden op Facebook, Hyves en Twitter?
Ik zit al een hele tijd op verschillende platforms, en ben ermee begonnen om te horen wat er in het land leefde. Via werkbezoeken kom ik veel mensen tegen, maar natuurlijk lang niet iedereen, en daar zijn social media juist zo handig in: ook al sta ik niet naast je, je kunt me toch vertellen wat je vindt en wilt.

Waar ben je qua social media te vinden?
Ik ben op Facebook en Hyves te vinden, en daarnaast heb ik een account op LinkedIn en Twitter.
Helaas heeft Twitter een beetje afgedaan voor mij, omdat het volgens mij zo’n negatief medium is. Mensen schelden elkaar verrot van achter een poëzieplaatje, en daar wil ik geen deel van uitmaken. Facebook en in iets mindere mate Hyves gebruik ik wel veel, om meningen te vragen en natuurlijk ook te vertellen wat ik allemaal doe.

Waarom wel Facebook en geen Twitter?
Ik ben selectief. Facebook vind ik persoonlijker; het is een mooie manier om in contact te blijven met zowel vrienden als kiezers. Ik haal ook echt ideeën uit de reacties van mensen op een vraag op Facebook, die ik weer gebruik in debatten in de Tweede Kamer.

Brengen social media de kiezer dichter bij de politicus?
Ja, bij goed gebruik kun je veel uit die samenwerking halen. Het is denk ik ook belangrijk om je als politicus te laten zien, letterlijk bij werkbezoeken en bijeenkomsten, maar ook figuurlijk via social media. Social media zijn ook een manier om te luisteren en ideeën op te doen, en te antwoorden op, soms kritische, vragen. Dat prikkelt mij om door te gaan.

Gaan politiek en social media samen?
Journalistiek is burgerjournalistiek geworden. Of je het nu leuk vindt of niet, het is een gegeven. Vrijheid van meningsuiting vind ik een groot goed, maar je moet er verantwoordelijk mee omgaan. De ene politicus is daar beter in dan de andere, soms naar mijn mening zelfs overmatig. We hebben hier in Den Haag geen regels voor het gebruik ervan, iedereen doet zoals hij of zij zelf denkt dat het goed is. Een aantal CDA ministers zijn heel actief op Twitter, bijvoorbeeld Maxime Verhagen.

Is het naïef om te denken dat social media de toekomst is?

Social media zijn niet de toekomst; het is er al. Het is alleen de vraag: hoe zetten we het op een goede manier in? Journalisten zitten ook op social media, het nadeel is alleen dat er vrij ongenuanceerd wordt geschreven over bepaalde discussies, zoals deze zomer over de mantelzorg.
Maar social media are here to stay, dus we kunnen er beter goed gebruik van maken!

14 thoughts on “… wat Twitter en poëzieplaatjes met elkaar gemeen hebben

  1. Pingback: … dat ik blij wordt van écht zijn | Maaike Ontdekt

  2. Pingback: … dat social media met elke stap mooi in de pas lopen | Maaike Ontdekt

  3. Pingback: … dat social media niet het enige is op de wereld | Maaike Ontdekt

  4. Pingback: … wat je niet kunt zien op social media | Maaike Ontdekt

  5. Pingback: … de apenkooifactor in social media | Maaike Ontdekt

  6. Pingback: … dat social media ideaal zijn als je niet van lezen houdt | Maaike Ontdekt

  7. Pingback: … dat er ‘never a dull moment’ is met social media | Maaike Ontdekt

  8. Pingback: … dat social media gebruiken zonder sociaal te zijn zonde is van je tijd | Maaike Ontdekt

  9. Pingback: … dat er zonder de echte wereld ook geen virtuele wereld bestaat | maaikeontdekt

  10. Pingback: … het 365dagenproject | maaikeontdekt

  11. Pingback: … de persoon achter Hijblogt | maaikeontdekt

  12. Pingback: … dat als je A zegt, je ook B moet zeggen | maaikeontdekt

  13. Pingback: … de heilige graal | maaikeontdekt

  14. Hee zus

    Wat een leuk idee om mensen te interviewen! Vet dat je ook een “bn’er” hebt gevonden:) je mag mij natuurlijk ook interviewen,ook al weet je mijn antwoorden bij voorbaat al;)
    Dikke kus!

Wat vind jij?

