… dat iedereen anders is

Laatst had ik een ‘mentorgesprek’ met iemand van het CDAV, die me aanraadde het beroemde boek van Stephen Covey te lezen; ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Dit boek, dat uitkwam in het jaar dat mijn jongste zusje geboren werd (en die is al 21…), had ik al zien liggen bij verschillende mensen, dus ik heb het bij de bibliotheek gehaald en ben er meteen in begonnen.

Covey schrijft dat er zeven eigenschappen zijn die ‘leiders’ onderscheiden van ‘gewone’ mensen. Ik ben nu bij hoofdstuk 3 (te druk met andere dingen om elke dag twee hoofdstukken te lezen). De eigenschappen die ik al heb gehad zijn 1) Wees proactief, 2) Begin met het einde voor ogen en 3) Stel prioriteiten. Allemaal prachtige kreten, met een hoop Amerikaanse saus er overheen, maar zoals mijn schoonvader opmerkte: ‘je kunt nooit al die dingen doen, het is gewoon te veel in één boek’. En daar ben ik het wel mee eens. Natuurlijk lees ik wel nieuwe dingen, ze zijn ook allemaal logisch op de een of andere manier, maar het is te veel om gewoon even na te volgen.

Niet dat ik dat ook 1 op 1 wil; proactief handelen vind ik een goede tip; niet wachten tot die kans naar je toe komt, maar er zelf werk van maken. Beginnen met het einde voor ogen gaat over het schrijven van een persoonlijk statuut; welke principes vind ik belangrijk en waar wil ik me op richten? Zodat je makkelijker keuzes kan maken en kan aangeven wat het belangrijkste is (eigenschap drie). Het hele paradigma-verhaal (hoe je naar iets kijkt) vond ik erg interessant; ik ga er toch stiekem vaak vanuit dat mijn familie, vrienden en collega’s de wereld op dezelfde manier zien als ik. En dat is dus niet zo. Weer wat geleerd. Of met de neus op de feiten gedrukt.

Overigens, de rest van de vier eigenschappen zijn 4) Denk in termen van winnen/winnen, 5) Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden, 6) Werk synergistisch en 7) Hou de zaag scherp.

I ain’t finished yet…

One thought on “… dat iedereen anders is

  1. Hi Maaike, leuk om even door je blog te neuzen, je schrijft leuk. Maar ja: adel verplicht uiteraard… 😉
    Ken je het boek Purple Cow van Seth Godin? Ook een aanrader! Dit is de link: http://bit.ly/ihrmmC

    Grts, Jacco

Wat vind jij?

